Magyarországon már ma is a munkáltatók finanszírozzák a nyugdíjak oroszlánrészét a szociális hozzájárulási adón (szocho) és a munkavállalói nyugdíjjárulékon keresztül, ezért megalapozatlan elvárni tőlük, hogy további kötelező befizetéseket teljesítsenek – válaszolta a Világgazdaság kérdésére Farkas András a Nyugdíjguru.hu alapítója.
A helyzetet nehezíti, hogy az önkéntes oldalon a jogalkotó nem enyhítéssel, hanem szigorítással kezeli az önkéntes munkáltatói hozzájárulások lehetséges rendszerét.
A jövő évi költségvetés alapján a közterhekből várhatóan 3228,5 milliárd forint folyik be a nyugdíjkasszába, ez az állami pillére a magyar nyugdíjrendszernek. Az önkéntes pillér munkáltató által adható kedvezménye jövőre megszűnik, és az alapbérhez hasonlóan kell majd adóznia.
A kedvezmény kivezetése jó eséllyel visszaveti a munkáltatói befizetéseket. Öngondoskodás keretében is előtakarékoskodhatunk, ezt az állam 20 százalékos adójóváírással jutalmazza. A harmadik pillér viszont nagyon kevés emberhez jut el, mivel a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltatás nem kötelező.
A lehetőséggel jellemzően a német multinacionális cégek élnek, azonban január elsején ez is kikerül a kedvezményesen adható béren kívüli juttatások közül, és az alapbérrel megegyezően adózik majd.
A kezdeti költségek a GDP 0,4 százalékát teszik ki Lengyelországban, ráadásul a lépcsőzetes bevezetés folytán ez három évre oszlik el – mondta lapunk kérdésére Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője. Hasonló állami kiadásokkal lehetne kalkulálni, ha Magyarországon is automatikus lenne a belépés a munkáltatói nyugdíjba, ez azonban nagyban függ attól, hogy mekkora központi támogatást szánnak erre a célra. Noha a nyugdíjkorhatár eltérő, a magyar nyugdíjhelyzet hasonló a lengyelhez a rendszer alapproblémáinak tekintetében:
várhatóan alacsony lesz az állami nyugdíj, és a lakosság egyik országban sem takarít meg elegendő mértékben a nyugdíjas éveire.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.