Bár még a dízelbotrány sem csengett le, Németországnak máris újabb szennyezőanyag-kibocsátási üggyel kell szembenéznie. Az Európai Bizottság (EB) szerint a német hatóságok szemet hunytak afelett, hogy a Daimler AG mintegy 800 ezer gépjárművet nem az uniós szabályoknak megfelelő légkondicionáló rendszerrel hozott forgalomba. Az Európai Unió 2011 elejétől komoly szigorításokat léptetett hatályba a járművek klímarendszerei által kibocsátott üvegházhatású gázokra vonatkozó határértékeket illetően.
A bizottság szerint nem pusztán nagyobb környezetszennyezéssel járt együtt az, hogy a Daimler légkondicionáló rendszere csak a régi, kevésbé szigorú határérték-követelményeknek felelt meg, de tisztességtelen versenyelőnyhöz is juttatta a vállalatot. A bizottság kötelezettségszegési eljárást indított Berlin ellen az Európai Bíróságon, s az ügyben jövő hét csütörtökön hirdetnek ítéletet. Ha a határozat nem kedvez Németországnak, óriási bírságra számíthatnak – írja a BBC.
Eközben még a Volkswagen-botrány végére sem került pont. Az ügy 2015 szeptembere óta húzódik, akkor vádolta meg az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége a járműgyártót azzal, hogy dízelüzemű autókba károsanyag-kibocsátást manipuláló szoftvert telepített.
A Volkswagennek eddig 27,4 milliárd eurójába került a botrány.
Az USA-ban összesen 15 milliárd dollárt fizetett kártérítésekre, az európai vásárlók azonban egyelőre nem tudtak pénzt kisajtolni az autógyártóból, annak ellenére sem, hogy több ország fogyasztóvédelmi szervezete állt össze a siker érdekében. Az EB több hónapos tárgyalás során sem tudta elérni, hogy a vállalat az európai autótulajdonosoknak kártérítést fizessen, holott a botrányban érintett 11 millió járműből 8,5 milliót ezen a kontinensen adtak el. Idén júniusban a németországi Braunschweig ügyészsége egymilliárd euróra bírságolta a Volkswagen csoportot a törvénysértések miatt. Szintén a braunschweigi tartományi felsőbíróságon indított pert az autógyártó ellen 1670 részvényes, állításuk szerint együttesen 9 milliárd eurós kárt szenvedtek. Az ügyben a meghallgatásokat múlt héten november végéig felfüggesztették.
Németországban a Volkswagen-botrányon túl is okoznak problémákat a dízelüzemű járművek. Nem egy német városban az uniós határérték fölé emelkedett a légszennyezettség, mire több önkormányzat is jelezte, hogy dízelautó-használati korlátozásokat vezet be. A kormány azonban olyan központi megoldást keres a problémára, amelynek segítségével korlátozások, illetve behajtási tilalmak nélkül csökkenteni tudják a légszennyezettséget.
Jövőre már nem német vezérigazgatója lesz a Daimler AG-nek, a svéd Ola Kaellenius veszi át a pozíciót Dieter Zetschétől – derül ki a cég tegnapi közleményéből. Zetsche 2021-től a felügyelőbizottság elnöke lehet, de erre még a részvényeseknek is rá kell bólintaniuk. | VG
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.