BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még pótoljuk az elhalasztott fogyasztást

Hosszú távon a tartós fogyasztási cikkek és a szolgáltatások vásárlása lehet a lakossági fogyasztás hajtóereje.

Az elmúlt öt évben a stabilizálódó munkaerőpiacnak és a számottevő reálbér-emelkedésnek köszönhetően növekedésnek indult a fogyasztás, a legtöbb termékkategóriában már közelítünk a hosszú távú egyensúlyi szinthez – mondta a Világgazdaságnak Tardos Gergely, az OTP Bank elemzési központjának vezetője.

Különösen a tartós fogyasztási cikkeknél – autó, nagyobb értékű háztartási eszközök, bútorok – érhető tetten az elhalasztott fogyasztás. Azonban nem mindent pótol a lakosság, a válságévekben új autók helyett inkább használtat vásároltak a háztartások, ezért az egykor meg nem vásárolt járművek utólagos megvétele kevésbé jelenhet meg, és ingatlanok esetén sem feltétlenül pótolják a családok a teljes elhalasztott vásárlást.

A válság miatt jó darabig nyaralásra is kevesebbet költöttek a magyarok
Fotó: Móricz-Sabján SImon

Tardos Gergely előrejelzése szerint a következő két évben a fogyasztás gyorsabban bővülhet, mint a GDP, így a gazdaság egyértelmű hajtóereje lehet az ágazat.

Regős Gábor, a Századvég makrogazdasági csoportvezetője ezt azzal egészítette ki, hogy ha folytatódik a reálbérek növekedése, az tovább növelheti a tartós fogyasztási cikkek és a minőségi élelmiszerek vásárlását. Regős hangsúlyozta: az elhalasztott fogyasztás szerepe meghatározó mind a műszaki cikkek, mind a lakhatási kiadások területén, ez a jelenség állhat a lakásépítések számának következő két évben várható növekedése mögött is.

A 2008-as válság miatt a háztartások jelentős részének csökkent a jövedelme, vagy bizonytalan lett a helyzete a devizahitele miatt – magyarázta az elhalasztott fogyasztás okát lapunknak a Századvég vezető elemzője. Ez befolyásolta a lakosság hitelfelvételi kedvét, és ezáltal a tartós fogyasztási cikkek vásárlása is visszaesett, a lakásépítések száma csökkent. Regős Gábor hozzáfűzte:

a mindennapi megélhetés szempontjából nélkülözhető kiadásaikból faragtak le a családok.

Tardos Gergely szerint minél nagyobb értékű, minél tartósabb egy termék, válság idején annál jobban visszaesik a fogyasztása. A 2008-as válság hatására elsősorban lakásra, bútorokra, autóra és nyaralásra költöttek kevesebbet a magyarok, mérséklődött a szolgáltatások iránti kereslet is.

Az új autók üzembe helyezése 220 ezerről 40 ezer közelébe esett, a barkácsáruházak közül többen kivonultak Magyarországról, és a műszaki cikkeket áruló boltok forgalma is jelentősen visszaesett. Az OTP Bank vezető elemzője hozzátette: ezzel párhuzamosan ételből majdnem ugyanannyit vásároltak az emberek, de a válságévekben ebben a kategóriában is eltolódott a kereslet az olcsóbb termékek irányába.

A teljes cikk a világgazdaság keddi számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.