Az elmúlt öt évben a stabilizálódó munkaerőpiacnak és a számottevő reálbér-emelkedésnek köszönhetően növekedésnek indult a fogyasztás, a legtöbb termékkategóriában már közelítünk a hosszú távú egyensúlyi szinthez – mondta a Világgazdaságnak Tardos Gergely, az OTP Bank elemzési központjának vezetője.
Különösen a tartós fogyasztási cikkeknél – autó, nagyobb értékű háztartási eszközök, bútorok – érhető tetten az elhalasztott fogyasztás. Azonban nem mindent pótol a lakosság, a válságévekben új autók helyett inkább használtat vásároltak a háztartások, ezért az egykor meg nem vásárolt járművek utólagos megvétele kevésbé jelenhet meg, és ingatlanok esetén sem feltétlenül pótolják a családok a teljes elhalasztott vásárlást.
Tardos Gergely előrejelzése szerint a következő két évben a fogyasztás gyorsabban bővülhet, mint a GDP, így a gazdaság egyértelmű hajtóereje lehet az ágazat.
Regős Gábor, a Századvég makrogazdasági csoportvezetője ezt azzal egészítette ki, hogy ha folytatódik a reálbérek növekedése, az tovább növelheti a tartós fogyasztási cikkek és a minőségi élelmiszerek vásárlását. Regős hangsúlyozta: az elhalasztott fogyasztás szerepe meghatározó mind a műszaki cikkek, mind a lakhatási kiadások területén, ez a jelenség állhat a lakásépítések számának következő két évben várható növekedése mögött is.
A 2008-as válság miatt a háztartások jelentős részének csökkent a jövedelme, vagy bizonytalan lett a helyzete a devizahitele miatt – magyarázta az elhalasztott fogyasztás okát lapunknak a Századvég vezető elemzője. Ez befolyásolta a lakosság hitelfelvételi kedvét, és ezáltal a tartós fogyasztási cikkek vásárlása is visszaesett, a lakásépítések száma csökkent. Regős Gábor hozzáfűzte:
a mindennapi megélhetés szempontjából nélkülözhető kiadásaikból faragtak le a családok.
Tardos Gergely szerint minél nagyobb értékű, minél tartósabb egy termék, válság idején annál jobban visszaesik a fogyasztása. A 2008-as válság hatására elsősorban lakásra, bútorokra, autóra és nyaralásra költöttek kevesebbet a magyarok, mérséklődött a szolgáltatások iránti kereslet is.
Az új autók üzembe helyezése 220 ezerről 40 ezer közelébe esett, a barkácsáruházak közül többen kivonultak Magyarországról, és a műszaki cikkeket áruló boltok forgalma is jelentősen visszaesett. Az OTP Bank vezető elemzője hozzátette: ezzel párhuzamosan ételből majdnem ugyanannyit vásároltak az emberek, de a válságévekben ebben a kategóriában is eltolódott a kereslet az olcsóbb termékek irányába.
A teljes cikk a világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.