A franciaországi tiltakozások elhúzódása megzavarhatja a karácsonyi vásárt, és emiatt munkahelyek elvesztéséhez vezethet – figyelmeztettek a kiskereskedők, akiknek a képviselői tegnap találkoztak Bruno Le Maire pénzügyminiszterrel, hogy felmérjék az országos tüntetések gazdasági hatásait. A megbeszélésen a biztosítók is részt vettek, hiszen nekik is sokba kerülnek a tüntetések. Szombaton az úgynevezett sárga mellényesek közé keveredő szélsőségesek gyújtogattak és utcaköveket szedtek fel a párizsi Champs-Élysées sugárúton, az utakat pedig hétfőn is blokáddal zárták el az ország több pontján a Le Figaro beszámolója szerint.
Franciaország-szerte november 17. óta tiltakoznak az üzemanyagokra kivetett környezetvédelmi adó január 1-jei emelése ellen.
Az intézkedés része annak a csomagnak, amelyet Emmanuel Macron elnök tavaly fogadtatott el azzal a céllal, hogy elősegítse a befektetéseket, és ezáltal felpörgesse a gazdaságot. Emellett elő akarja készíteni a talajt ahhoz is, hogy Franciaország 2040-re betiltsa a benzinnel és dízellel működő új autók eladását. A mostani felháborodást elsősorban az okozza, hogy a dízel adóját nagyobb mértékben tervezik emelni a benzinénél, márpedig Franciaországban a korábbi politika miatt a gépjárművek többsége az előbbi kategóriába tartozik: 2016-ban a személyautóknak 62, a könnyű teherautóknak pedig 95 százaléka volt dízeles. Azóta ugyan némileg fordult a trend, és tavaly már több benzines autót adtak el, mint dízelest, de hosszú időnek kell még eltelnie ahhoz, hogy a gépkocsiállomány alapvetően átalakuljon. Ráadásul Európában már egyébként is a legmagasabbak között van a franciaországi üzemanyagadó, csak a németek, a britek, a görögök, a finnek, az olaszok és a hollandok fizetnek többet.
Macron egyelőre nem hajlandó visszakozni, és utasította a minisztereit, hogy keményen lépjenek fel a tüntetőkkel szemben, akik azonban széles körű támogatást élveznek: a Franceinfo számára készített felmérés eredménye szerint a franciák 77 százaléka jogosnak tartja a tiltakozást, és 82 százalékuk szerint vissza kellene vonni az adóemelést.
A tömegmozgalom ugyan az üzemanyagadóról szól, de mutatja az államfővel szembeni egyre növekvő elégedetlenséget is.
zakszervezeti tiltakozások voltak a munka törvénykönyvének módosítása és az állami vasúttársaság reformja ellen is, és Macron népszerűsége a múlt héten újabb mélypontra, 26 százalékosra zuhant. Nem sikerült csökkentenie a munkanélküliséget, az állástalanok aránya változatlanul 9,1 százalékos maradt a harmadik negyedévben is, annak ellenére, hogy több ezer munkahelyet teremtettek, és a foglalkoztatottak aránya az 1980-as évek óta a legmagasabb szintre, 65,9 százalékra emelkedett. Stagnál a gazdasági növekedés is, a Banque de France az előző három hónapival azonos mértékű, 0,4 százalékos GDP-bővülést vár a negyedik negyedévre.
Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az ország el fog maradni a kormány által várt 1,7 százalékos éves növekedéstől, ehhez ugyanis 0,8 százalékos bővülés kellene az utolsó három hónapban
– emlékeztetett a Reuters.
Az infláció nő, a bérek és a nyugdíjak reálértéke viszont stagnál, a költségvetési hiány megközelíti a GDP 3, az államadósság a 100 százalékát. A pénzügyminiszter is elismerte a hét végén, hogy a mostani válság túlmutat az üzemanyagárakon, ezért szükség van a munkabérek emelésére, hogy javíthassanak az életszínvonalon. „Itt az ideje, hogy hallgassunk a franciákra” – vélekedett Bruno Le Maire, aki ugyanakkor elfogadhatatlannak nevezte az erőszakot, és párbeszédre szólított fel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.