A szlovák kormány döntése értelmében 30 évre bérbe adják a pozsonyi M. R. Stefánik repülőteret, amely évente több millió eurós veszteséget termel. Csak az üzemeltetés, a karbantartás és a felújítás évi 200 millió euróba kerül a 2009 óta rendszeresen mínuszban záró légikikötőben. Az elképzelés szerint a nemzetközi tendert jövő márciusban hirdetnék ki, év végéig lezárhatnák, a kiértékelés további három-négy hónapot venne igénybe, így
2020-ban aláírhatnák a szerződést az új bérlővel, amely 2021 júliusától 2050 június végéig működtethetné a tavaly 1,9 milliós, idén várhatóan rekordnak számító 2,25 milliós utasforgalmú repteret.
Az éves fix bérleti díjat 1,3 millió euróban határozták meg.
Az új bérlőnek számos problémát kell majd megoldania. A pozsonyi reptéren például nincs tranzitzóna, továbbá a reptér egyetlen saját hangárral sem rendelkezik. A pozsonyi reptér számára súlyos nehézséget okoz az alig 60 kilométerre eső bécsi repülőtér közelsége és forgalomelszívó hatása is. Egyébként a Dzurinda-kabinet 2006-ban már magánkézbe akarta adni a légikikötő 66 százalékát, a befutó akkor a Bécs–Schwechati repülőtér és a Raiffeisen Zentralbank alkotta konzorcium volt. A két légikikötőt gyorsvasúttal akarták összekötni, a terv szerint Pozsonyba helyezték volna át az összes charterjáratot és a regionális járatok nagyobb részét, míg a bécsi reptéren maradtak volna a távolsági járatok.
A bécsi reptérnek ennek köszönhetően nem kellett volna bővítenie saját termináljait, a sokat ellenzett harmadik felszállópálya megépítésére sem lett volna szükség. Miután Robert Fico kormánya a 2006-os előrehozott választások után törölte a tendert, Schwechat a kassai repülőtér megvásárlásával vigasztalódott. Kassának azóta fontos nagyvárosok repülőtereivel (Isztambul, Varsó, Bécs) van összeköttetése, ahonnan gyakorlatilag a világ bármely pontjára el lehet jutni, az állami kézben maradó pozsonyinak viszont az európai központi repülőterekkel sincs közvetlen kapcsolata, csak a charterjáratokra és a fapados légitársaságokra számíthat.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.