A karácsonyi időszak minden család költségvetését kihívások elé állítja. Az Intrum által készített kutatás azonban azt mutatja, hogy a tavalyi évhez képest biztosabb anyagi körülmények között készülünk az ünnepi szezonra:
míg 2017-ben a válaszadók közel 40 százaléka költött többet, mint megengedhette volna, addig az idei évben 30 százalékra csökkent e mutató.
A lakosság javuló pénzügyi helyzetét jelzi az is, hogy a tavalyi évhez képest sokkal kevesebben érzik úgy, hogy a január az év legnehezebb hónapja.
A legfrissebb, 2018 őszén készített reprezentatív felmérésben 24 európai országból 24 098 – köztük 1004 magyar – állampolgár vett részt.
A felmérés szerint jobban odafigyelünk a karácsonyi bevásárlásra, mint egy évvel korábban. Míg 2017-ben a magyar családok közel 40 százaléka költött többet ajándékokra, addig 2018-ban ez az arány 30 százalékra csökkent. Mindez megegyezik az európai átlaggal. A vizsgált országokat figyelembe véve a magyar adat javult a legnagyobb mértékben – holtversenyben a norvég, a finn és a lett mutatókkal.
A 18-24 éves korosztályhoz tartozó fiatalok körében magasabb a túlköltekezési hajlandóság, mint az idősebb generációk esetében.
A kutatás szerint minden második fiatal hajlamos többet költeni karácsonyi ajándékokra, mint megtehetné. Mindez jól mutatja, hogy mennyire fontos a fiatalok pénzügyi edukációja.
A túlköltekezési hajlandóság csökkenésében nagy szerepet játszik, hogy a háztartások jobb anyagi helyzetben vannak, magasabb elkölthető jövedelem áll rendelkezésükre.
Ennek következtében az ajándékok megvásárlása már kevésbé terheli meg a családi kasszát.
Ezt támasztja alá, hogy a magyarok a tavalyi évhez képest sokkal kevésbé aggódnak amiatt, miből fogják megvásárolni a karácsonyi ajándékokat – ez a mutató 7 százalékponttal javult egy év alatt, így csak kismértékben tér el az európai átlagtól.
Továbbra sem szeretünk karácsonykor hitelből vásárolni:
tavaly még nagyjából minden 5. ember élt e lehetőséggel, míg az idei évre 16 százalékra csökkent azok aránya, akik kölcsönből is finanszíroznák a bevásárlást. Ez szintén egybevág a háztartások javuló pénzügyi pozícióival.
A háztartások javuló pénzügyi helyzetét az is mutatja, hogy egyre kevesebben érzik úgy, hogy pénzügyileg a január az év legnehezebb hónapja. Tavaly még minden második magyar tartotta így, 2018-ban azonban már 40 százalék körülire csökkent ez a mutató.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.