BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A dízelbotrány húzta le a brit autóeladásokat

A napokban több törvényhozó is arra hívta fel Theresa May figyelmét, hogy a brit gyáripart nagymértékben visszavetné a megállapodás nélküli Brexit.

A 2008-as gazdasági válság óta a legnagyobb mértékben esett az új autók eladása tavaly az Egyesült Királyságban – derül ki a Brit Autógyártók és Kereskedők Szövetségének (SMMT) tegnap közzétett adataiból. A regisztrált új kocsik száma 6,8 százalékkal, 2,37 millióra csökkent 2018-ban, miután 2017-ben 5,7 százalékos visszaesést könyveltek el.

A csökkenés hátterében több tényező áll: a Brexittel kapcsolatos bizonytalanságok, a dízelbotrány és az új uniós fogyasztásmérési-hitelesítési normára (WLTP) való átállás is rányomta bélyegét a brit autóértékesítésekre – nyilatkozta Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója a Financial Timesnak.

A felsoroltak közül a dízelbotrány mérte a legnagyobb csapást a brit piacra: csaknem 30 százalékkal esett vissza a dízel­autók értékesítése 2017-hez képest, a benzinesekből viszont tavaly 8,7 százalékkal többet adtak el az Egyesült Királyságban, mint egy évvel korábban. Az alternatív meghajtású kocsik eladása 20,9 százalékkal ugrott meg, különösen az elektromos autók népszerűsége nőtt.

Fotó: AFP

Az SMMT 2019-re 2 százalékos visszaesést vetít előre az eladott új autók számában, a szövetség vezérigazgatója azonban hangsúlyozta, hogy a csökkenés csak akkor lesz ilyen szerény, ha a brit parlament elfogadja az uniós megállapodást a kilépés körülményeiről. Hawes leszögezte: a megállapodás nélküli Brexit katasztrófa lenne az autóipar számára.

Ha üresek a szupermarketek polcai, akkor ki gondol majd autóvásárlásra?

– vetette fel. Az LMC Automotive számításai szerint a brit személygépjármű-eladások újabb 7 százalékkal eshetnek vissza, ha a megállapodás nélküli Brexit valósul meg.

A napokban több törvényhozó is arra hívta fel Theresa May figyelmét, hogy a brit gyáripart nagymértékben visszavetné a megállapodás nélküli Brexit, és arra kérték a miniszterelnököt, zárja ki ezt a lehetőséget. Az EY tanácsadó cég tegnap közzétett jelentése szerint összességében közel 800 milliárd fontnyi eszköz vándorolhat át Nagy-Britanniából az Európai Unió más nagyvárosaiba a pénzügyi intézmények elköltöztetésével.

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.