BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Előbb a parkoló, utána a kötelezettség

Úgy hozná hátrányos helyzetbe térségünk közúti árufuvarozóit a tervezett uniós mobilitási csomag, hogy közben nem gondoskodik a kötelezettségek betarthatóságáról.

A következő uniós ciklusra csúszhat a végső szavazás a mobilitási csomagról, ugyanis egyelőre nemcsak a január végére tervezett eseménynek nincs konkrét időpontja, de annak sem, hogy a tervezet mikor kerül a plenáris ülés elé. Ha ez két héten belül nem történik meg, a kérdés parkolópályára kerülhet az európai parlamenti választások miatt – közölte a Világgazdasággal Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) megbízott főtitkárhelyettese. A helyzet amiatt is képlékeny, hogy a csomag három dossziéjából csak egyet fogadott el az Európai Tanács.

A mobilitási csomag fontosságát az adja, hogy elfogadása esetén olyan extra költségterheik keletkeznének a hazai és a regionális közúti fuvarozóknak, amelyek miatt tönkre is mehetnének. A nemzetközi fuvarozás persze nem állna le: a becsődölt cégek sofőrjeit átvehetnék az amúgy is sofőrhiányban szenvedő nyugati riválisaik, amelyek az említett többletköltséget a kelet-közép-európai konkurencia – és ezzel a fuvarozói kapacitások – megszűnése miatt könnyebben viselnék, a versenytársaik megritkulása esetén pedig még árat is emelhetnének.

Reális veszély, hogy a mobilitási csomag hatálya alól kibújó harmadik országbeli fuvarvállalkozások is benyomulhatnának az EU piacára,

velük szemben a gyakorlatban nem lehet majd érvényesíteni az EU kiküldetési irányelvének szabályait, és a szabálysértőkkel szemben sem tudnának fellépni az unión kívüli vállalkozások esetében.

Extra költségterhekkel riogat az uniós tervezet
Fotó: Kallus György

Az adminisztratív előírások mellett jelentős többletköltséget okozna, hogy a kamionvezetők nem tölthetnék a kötelező, 45 órás pihenőidejüket a vezetőfülkében. Ez ráadásul a nyugat-európai fuvarozókat alig érinti Árvay Tivadar magyarázata szerint, mert ők jellemzően belföldön, illetve olyan távolságokon fuvaroznak, amelyek végeztével a járművek és a sofőrök is hazaérnek. Probléma a tervezett előírás betarthatósága is.

Az EU-ban alig van olyan, megfelelően őrzött, biztonságosnak ítélhető parkoló, amelyet elláttak szállással, tisztálkodási és étkezési lehetőséggel, valamint veszélyes árut szállító kamionoknak elkülönített területtel.

Márpedig, ha a sofőr őrizetlenül hagyná a rakományát, azzal sérülne munkáltatójának a megbízójával és a biztosítójával fennálló megállapodása is. Árukár esetén könnyen előfordulhatna, hogy minden felelősség a fuvarozót terhelné. Ezért a 45 órás pihenő szabályait alkalmazni kívánó tagállamok számára már most kötelezővé kellene tenni a megfelelő számú, minősített kamionparkoló kialakítását.

Az MKFE szerint Magyarországon sincs elég ilyen pihenő, de valami már elindult. Tavaly decemberben átadtak egy 1,1 milliárd forintból kialakított létesítményt az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, amely egyszerre fogadhat 124 kamiont, 11 lakókocsit, van helye hűtőkamionnak, túlméretes, veszélyesáru- és állatszállító járműnek, a sofőröknek pedig kialakítottak vizesblokkot, zuhanyzókat, külső kondiparkot. Épül egy ennél sokkal nagyobb is: ezer kamionnak, szintén az M1-esnél, Győr közelében.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.