A hard Brexit kedvezőtlenül hatna Magyarország hosszú távú növekedési kilátásaira, mintegy fél-egy százalékkal lehet alacsonyabb a GDP, ha megállapodás nélkül távozik az EU-ból az Egyesült Királyság – áll az Erste Bank Világgazdaságnak eljuttatott elemzésében. Az első számú gazdasági kapcsolatokon túl a globális értékláncokon keresztül is érezhető lehet a hatás, sőt a térség elsősorban az eurózónán át érezheti meg a Brexitet. A szigetország importjának öt százalékát adja a régió, ami főként termékkereskedelemből áll.
Az Erste Bank szerint a magyar gazdasági növekedést két százalékponttal is visszavetheti, ha a brit–EU-s kapcsolatok teljesen megszűnnek.
Ám ez csak elméleti maximum, mert a kereskedelmi kapcsolatok biztosan megmaradnak, legfeljebb csökkennek. Jelenleg a magyar népesség egy százaléka él az Egyesült Királyságban, amelyet már tavaly is több régiós állampolgár hagyott el, mint amennyi odaérkezett. Így a britek kilépése kifejezetten kedvező lehet a térségben érezhető munkaerőhiány kezelése szempontjából.
A brit fejlemények növelik a bizonytalanságot az élelmiszer-exportőrök körében is
– mondta a Világgazdaságnak Éder Tamás, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) elnöke. Tény ugyanakkor, hogy a hazai élelmiszer-gazdaságnak fontos, de nem kiemelkedő súlyú partnere az Egyesült Királyság. Az elmúlt években – 2017-ben a 9 milliárd eurót megközelítő – az összes élelmiszer-gazdasági exportnak csupán a 3, legfeljebb 4 százaléka irányult az Egyesült Királyságba – előbbi a KSH, utóbbi az Agrárgazdasági Kutató Intézet adataiból számolva –, míg az importból csak 2 százalék körüli a brit részesedés.
A baromfi- és húsipari termékek, valamint a borok részesedése az átlagosnál nagyobb a brit piacon, az oda nagyobb arányban szállító cégeknek komolyabb gondokat okozhat a bizonytalan helyzet – tette hozzá az ÉFOSZ-elnök. Az Erste Bank Zrt. Agrár Kompetencia Központjának vezetője szerint az esetleges kilépés olyan adminisztratív gátakat jelent majd, amelyek minden, a brit piacra szállító exportőr életét megnehezítik.
Nincs bizonytalanság, a repülők továbbra is járnak, ami kulcsfontosságú volt és marad a beutaztató turizmus szempontjából
– válaszolta kérdésünkre Kálmán István.
A Magyar Beutaztatók Szövetségének elnöke szerint a legnagyobb magyarországi küldőpiacnak számító Egyesült Királyságból érkező turisták száma folyamatosan nő, ők túlnyomó többségükben egyénileg érkeznek, az utazási szándékukat pedig nem a Brexit, hanem a jövedelmi helyzetük határozza meg. Ráadásul Budapest megközelíthetősége folyamatosan javul, közvetlen és átszállásos járatokkal is gyorsan, kényelmesen és olcsón elérhető Londonból.
Változás talán az üzleti turizmusban lehet, ha a londoni központú cégek a székhelyüket más európai városokba helyeznék. De akkor is csak arra számít a szövetség elnöke, hogy egy másik európai város címe szerepel majd a megrendelő számláján.
Amíg nincs Brexit, az árufuvarozókra a meglévő uniós szabályok érvényesek, ám drámai jövőt – több tíz kilométeres kamionsorokat – jósolt az a modell, amelyben azt vizsgálták, mi történik, ha visszaáll a járműellenőrzés és a vámvizsgálat az EU és az Egyesült Királyság határának minősülő pontokon
– válaszolt a Világgazdaságnak Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének megbízott főtitkárhelyettese.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.