A gazdaság optimista, az előrejelzéseink azt mutatják, hogy tovább is van felfelé. Lehet, hogy a gazdaság elérte a növekedési csúcsát, de ennek ellenére továbbra is bővülés várható. Az előrejelzéseink szerint egy területen látszik törés, az építőipar nem lakásépítési része – a lakóingatlanok nagyjából 20 százalékát adják a szektornak – mutat csökkenést. A fiskális és monetáris politikának, valamint az adópolitikának is segítenie kell a növekedést.
A termelékenységben javulásra van szükség, ebben elmaradunk a nyugati országoktól.
Fontos, hogy ne csak az autóiparra építsünk, több iparágban is fejlődjünk, ebben rosszul állunk. Az innováció elengedhetetlen, ezen a területen is további lépésekre van szükség.
A körbetartozásokat sikerült megszüntetni – tért ki az eredményekre Parragh László. Nemzetközi téren is jelen van az MKIK, a legnagyobb kereskedelmi partner országokban jelen van a kamara. Az exportra termelő cégeket külön programmal célozzuk meg, ezzel a lehetőséggel kétezer vállalat élhet majd. Az iparkamara elnöke hangsúlyozta: a mesterséges intelligencia (MI) kutatások a legfontosabb területe lesz a gazdaságnak a következő időszakban. Az USA és Kína diktál ebben a kérdésben, az EU lemaradt.
A legnagyobb kérdés, hogy mi lesz a közoktatással, az általános iskolából a legtöbben írás-olvasási képesség nélkül kerülnek ki – fejtette ki Parragh László. Ezt a feladatot a középiskolai rendszerre testálják, azonban ennek nem így kellene alakulnia.
A duális képzésben jelenleg 50 ezer diák tanul, ami a gyakorlati tudás átadását segíti. Emellett a szakképzés további fejlesztése is elengedhetetlen. Lényeges szemléletváltást jelentene, ha a felsőoktatást nem a hallgatói piac alapján néznénk, hanem a gazdasági igények szerint, egy ilyen szemléletű változás mind a rendszernek, mind a hallgatóknak előnyös lenne – zárta előadását az MKIK elnöke.
A jegybankelnök szerint a fenntartható felzárkózás a cél a következő években, amihez versenyképességi fordulatra van szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.