Két és fél év óta először ment 50 pont alá a japán ipar beszerzésimenedzser-indexe (PMI). Az IHS Markit által gondozott mutató a januári 50,3 pontról februárra 48,5 százalékra csökkent, leképezve azt, hogy a feldolgozóipari vállalatok csökkentik termelésüket a hazai és az exportmegrendelések zsugorodása miatt.
Ennek kiváltó oka pedig egyértelműen az Amerika és Kína között zajló kereskedelmi háború. Joe Hayes, az IHS Markit közgazdásza szerint az iparvállalatok képviselői már második hónapja jelzik, hogy csökkentik alapanyag-vásárlásaikat, s ha a szolgáltatásoknál is fennmarad a januárban már megtapasztalt pesszimizmus, akkor akár még az idén recesszióba süllyedhet a japán gazdaság.
A PMI-adat közlését megelőző napon jött ki a januári japán exportteljesítményről szóló adat, amely 17 százalékos csökkenést mutatott, egyben kétéves mélypontot jelzett a Kínába irányuló szállítások drasztikus visszaesése következtében.
Ez különösen az elektronikai ipart, azon belül is a félvezetőgyártást érintette érzékenyen, s az ágazat jövőképe sem túl rózsás
– írja a Reuters. Ebben a Brexit is közrejátszik, mivel a BBC tudósítása szerint Liam Fox brit gazdasági miniszter pénteken elismerte, hogy a Japánnal kötendő új kétoldalú vámegyezmény nem készül el a kilépés március 29-i határnapjára, azaz e téren is teljes marad a bizonytalanság.
Pedig a japán gazdaság a negyedik negyedévben már kezdett magára találni, kiheverve a természeti katasztrófák okozta sokkot, de a vámháború és az idénre tervezett áfaemelés negatív hatása visszájára fordíthatja a folyamatot. Tavaly a harmadik negyedévben 0,6 százalékkal zsugorodott a gazdaság az előző negyedévihez képest, míg a záró három hónapban már 0,3 százalékos pluszt mértek. Az infláció sem alakul Tokió terveinek megfelelően: januárban az energia- és a frissélelmiszer-árak nélkül számított maginfláció 0,4 százalék volt éves alapon a decemberi 0,3 százalék után.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.