Másfél éve indult a hét évre szóló, pénzügyi tudatosságot fejlesztő stratégia. Hol tartunk a kitűzött célok teljesítésében?
Az elmúlt hónapok legfontosabb tanulsága, és ha úgy tetszik, eredménye is, hogy kiderült, mennyire fontosnak tartják sokan a stratégia célkitűzéseit, ugyanakkor rácsodálkoznak, hogy miért nem készült ilyen korábban. E tekintetben tehát hiánypótló a stratégia, ami – a tapasztalatok alapján mondhatom –, jó időzítéssel, megfelelő tartalommal és meglepően nagy támogatottsággal bír mind a szakmán belül, mind azon kívül is. Leginkább tehát az időzítést emelném ki, hiszen ez minden stratégia kapcsán fontos. Nem nehéz belátni, hogy a válságot követő években nem lett volna optimális az indulás, de mostanra konszolidálódott a gazdaság és a pénzügyi szektor, ráadásul a lakosság pénzügyi, jövedelmi helyzete is sokat javult.
Az első kétéves cselekvési terv két fontos dolgot tűzött ki célul. Az első a pénzügyi alapismeretek oktatási rendszerbe való beágyazása. Hol tartanak ezzel?
Szerencsésnek tartom, hogy a stratégia megvalósítása egybeesik a Nemzeti alaptanterv felülvizsgálatával. Nem vitás, hogy ebben megvan a helyük a pénzügyi alapismereteknek. A kidolgozás alatt álló nemzeti kerettantervek feladata, hogy az elveket átültessék a gyakorlatba, és a tudásanyag megjelenjen az iskolák 5–8. és 9–12. évfolyamainak tananyagában. Nagy öröm, hogy szakpolitikai konszenzus van arról, miért fontos, hogy a pénzügyi alapismeretek olyan alapkészséggé váljanak a 21. században, mint például a digitális ismeretek. Persze a „puding próbája” akkor lesz, amikor az iskolákban tényleg elkezdik oktatni ezeket a kompetenciákat, és komoly mérföldkő lesz az oktatók képzésében tett előrelépés is.
A második lényeges dolog a társadalom készpénzmentesítése volt. Itt felemásak az eredmények...
A kormányzat már számos eredményt ért el a készpénzhasználat arányának csökkentésében, ezek viszont csak lassan mutatkoznak meg. Meghosszabbították a POS-terminálok telepítésének határidejét, de a kormány által támogatott hatvanezer kártyaelfogadó terminál csaknem kétharmadát már kihelyezték. A statisztikák egyértelműen azt bizonyítják, hogy az emberek használják és szeretik az életüket megkönnyítő dolgokat – az érintőkártyák tekintetében például Magyarország nagyon jól áll nemzetközi viszonylatban is, a forgalomban lévő plasztikok 80 százaléka érintőkártya, és a velük való fizetések arányát tekintve dobogós helyen állunk. A fiatalabb korosztálynak már természetes az elektronikus fizetés – ezt bizonyítja, hogy a tervek szerint jövőre szélesebb körben folytatódik a Készpénzkímélő iskolák program is, amelynek keretében az iskolai büfékben lehetővé tett kártyás fizetés után a következő jelentős fejlődés lehet, hogy az elektronikus naplórendszert lehetővé tesszük online kártyás fizetések lebonyolítására is, például ebédbefizetésnél. Persze, már nem csak a fiatalokra kell gondolni. A felnőtté váló nemzedék mind nagyobb arányban használ okostelefonos applikációkat, fizetési lehetőségeket, miközben a „fiatal” nyugdíjasoknak köszönhetően ma már a nyugdíj jellegű kifizetéseknek több mint 60 százaléka érkezik bankszámlára. A cél az, hogy a magyar készpénzhasználat arányát legalább az európai átlagszintre, a GDP 10 százalékára szorítsuk. Azt azonban látni kell, hogy a pénzügyi tudatosság fejlesztésének stratégiája erre önmagában nem elég, összehangolt szakpolitikai intézkedésekre is szükség van. Segíthetik az elektronikus fizetések elterjedését, a készpénzhasználat visszaszorítását az adópolitikai lépések – az online számlázás vagy épp a másfél millió forint feletti vállalati készpénzes fizetések tilalmának hangsúlyosabb betartatása. A kormánystratégia azért is fontos, mert számos jó ötletet tud becsatornázni, információkat közvetíteni a döntéshozóknak.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.