Ingatag talajon jár, aki megpróbálja pontosan meghatározni, hogy hány adó és járulék él és virul a magyar adórendszerben, még a Pénzügyminisztériumban (PM) is óvatosan fogalmaztak, szerintük „mintegy hatvan különböző közteherfajta létezik Magyarországon”.
Éppen ezért a kormány – egyébként nem először az elmúlt húsz évben – az adórendszer egyszerűsítését, egész pontosan a bevételek alig egy százalékát biztosító húsz legkisebb járulék, adó megszüntetését tervezi a következő másfél évben.
Egy tipikus cég még átlagosan tizenegyféle adót, járulékot fizet – ami megfelel a térségi átlagnak –, így valóban nem tűnik megvalósíthatatlan elképzelésnek, hogy a húsz legkevésbé használt adó megszűnjön, vagy beolvadjon egy másik adónembe.
A PM érvelése szerint a sok kis adóval csak gond van, ugyanis annak ellenére, hogy egy átlagos cég mindössze alig egy tucat adóval találkozik, a jogrendszer változásainak követése mind az állami szereplők, mind a cégek számára felesleges adminisztrációval jár – vagyis jóval többet lehetne nyerni össztársadalmi szinten ezek megszüntetésével, mint ami a bevételi oldalon elveszni látszik azzal a bizonyos 1 százalékkal.
A „mintegy hatvan” elvonásból 55 közterhet sikerült azonosítani a Jalsovszky Ügyvédi Iroda idei adóregiszterében. Januárban néggyel csökkent az elvonások száma: eltűnt a rendszerből a kulturális adó, amelyet a pornográf tartalmú termékekre vetettek ki. A megszüntetés indoka az volt, hogy nem érte el a kívánt társadalmi hatást, és nem termelt elegendő bevételt. Ugyancsak megszűnt a baleseti adó (amely fokozatosan beolvad a biztosítási adóba), az egészségügyi hozzájárulás és a pénzintézetek különadója.
A megszüntetésre váró adók sora elég hosszú, hisz ott a számtalan különadó, például a a bevándorlási, a befektetési alapkezelők különadója, de megemlíthetjük az ebrendészeti hozzájárulást, az erdővédelmi, a földvédelmi járulékot vagy épp a kamarai hozzájárulást.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.