BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kamarai bojkott a Penny Market ellen

A tejtermelők és a fogyasztók érdekében felelős gondolkodást követelünk a Penny Markettől, a fogyasztóknak is jelzést adva – mondta az üzletlánc ellen fogyasztói bojkottra hívó Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke. Győrffy Balázs szerint a kampány egyúttal figyelmeztetés is a mul­ticégek vezetőinek, hogy Magyarországon is illik korrekten viselkedni az üzleti partnerekkel.

Hirdetésben szólít a Penny Market elleni bojkottra az agrárgazdasági kamara. Mi indokolja ezt a drasztikus fellépést?

Úgy gondoljuk – és ezzel messze nem vagyunk egyedül –, hogy a Penny az egyhetes, drasztikus, szlovák tejes marketingakciójával rengeteget ártott a magyar tejágazatnak. A médiakampánnyal arra kívánjuk felhívni a

Penny vezetőinek figyelmét, hogy hosszú távon nem kifizetődő gyakorlat, amelyet most alkalmaztak. Mindemellett nagyon erős termelői összefogás jött létre a demonstrációval, amelynek üzenetével a kormány is határozottan egyetért. A Penny-Market Kft. a mostani lépésével minden eddigi közös szakmai és kormányzati együttműködést és munkát semmibe vett, arcon csapva a tejszakmát, a kormányzatnak a fogyasztók és a szakma érdekében hozott tejáfacsökkentési lépését is. Az Európa egyik legalacsonyabb magyarországi nyerstej-ára miatt már eddig is elégedetlen hazai tejtermelők számára a Penny lépése olaj volt a tűzre. Az üzletlánc – az átfogó hazai áfacsökkentés után – a helyben elérhető magas minőségű tejet mondvacsinált okokkal egy gyanúsan olcsó külföldi tejre cserélte, igen rövid úton rendkívül rossz hangulatot és elégedetlenséget teremtve a hazai tejtermelők között.

Győrffy Balázs

Már a korábbi fellépés, a Penny elleni termelői tüntetés után is jelentek meg olyan vélemények, hogy a kamarának nem kellene az árképzéssel foglalkoznia. Erről mi a véleménye?

Fogyasztói oldalról nyilván nem igazán talál az ember kivetnivalót abban, ha egy üzletlánc olcsóbban juttat el hozzájuk egy napi fogyasztási terméket. Ám azt látni kell, hogy a tejpiac érzékeny és törékeny egyensúly mellett működő rendszer. Az elmúlt években nagyon súlyos probléma volt az ágazattal az egész Európai Unióban, a magyar állam az egyik leghathatósabb segítséget nyújtotta a hazai tejágazatnak ahhoz, hogy talpon maradjon. Emlékezzünk: sokáig az önköltségi ár alatt voltak kénytelenek a termelők a nyers tejet értékesíteni. Egy nagyon vontatott időszak van mögöttünk, és kifejezetten jó kapcsolat alakult ki a termelők, a feldolgozók és a kereskedők között. Ezt a Penny Market új, Németországból nemrégiben idetelepített ügyvezetője az első mozdulattal felrúgta. Ezt felháborítónak tartom, már csak azért is, mert azt gondolom, hogy az úriember Németországban ezt soha nem merné megcsinálni. Fogyasztói oldalról pedig azon kell elgondolkodni, hogy miként lehet az, hogy Szlovákiában a nyers tej átvételi ára magasabb, mint Magyarországon, Szlovákiában az UHT-tej fogyasztói ára magasabb, mint Magyarországon, és ennek ellenére – noha még szállítási, logisztikai költség is rakódik rá – árletörő akciójában 14 forinttal olcsóbban értékesítette a Penny Market ezt a szlovák import UHT-tejet. Ez egy valódi pofon a tejszakmának és a tetemes áfabevételről lemondó kormányzatnak is.

Mi bizonyítja azt, hogy dömpingáron akarta értékesíteni a tejet az üzletlánc?

Minimum árképzési, adózási, de akár élelmiszer-biztonsági szempontokat is érdemes megvizsgálnia a hatóságnak. A Tej Terméktanács tett is ez irányba lépéseket. Hozzáteszem: a most szuperakciózott tej szlovák gyártója korábban több magyarországi, Nébih által végzett élelmiszer-biztonsági ellenőrzésen is megbukott. Azt gondolom, lehetséges, hogy nullás vagy akár mínuszos árréssel dolgozott a Penny ebben a vásárlókat becsábító akcióban. Azaz marketingeszköznek használta a tejet, nem figyelve arra, hogy egy egész ágazatban indíthat el árlavinát, kiszolgáltatottá téve a magyar tejágazatot. Képtelenségnek tartjuk, hogy a német üzletlánc által literenként 135 forintért árult tej vonatkozásában minden megfelelő legyen, hisz ez az összeg szinte még a nyers tej felvásárlási árát sem fedezheti. A Penny később a magyar tej hiányával indokolta az importot. Azt nyilatkozták, hogy nem volt elég magyar tej a tervezett akciójukhoz. Ezt az egész magyar tejszakma cáfolta. Sőt, talán sokat elmond, hogy a Lidl pár napja közleményben tudatta: tavaly csaknem 5,5 milliárd forint értékben exportálták a magyar beszállítók 43-féle hazai tej- és tejtermékét tizenhét európai országba. Vagyis ha valaki akar, talál itthon bőven tejtermékeket. Lehet felelősen is gondolkodni, a Penny nem ezt tette.

A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.