Még mindig újabb és újabb ötleteket hoznak a partnereink, mi sem gondoltuk volna, hogy a kobotokat ennyi mindenre lehet használni – mondta a Világgazdaságnak Jürgen von Hollen, az együttműködő robotokat (collaborative robotokat, azaz „magyarul” kobotokat) gyártó Universal Robots elnöke. Maga a szerkezet, amelyet a dániai Odensében gyártanak, „csak” egy robotkar, amelynek a végéhez a szabvány révén szinte bármilyen eszköz csatlakoztatható – mondhatni plug and play. Ezeket a robotkarokat gyakorlatilag bármilyen iparágban lehet használni, alkalmazásuk igen széles körű.
A cég elnöke lapunk kérdésére mondott is néhány érdekesebb példát: egy szingapúri hotelben robotkar készít többféle omlettet a reggelizni vágyó vendégeknek; egy amszterdami többszintes bárban az ő kobotjaik szedik össze az üvegeket, poharakat az asztalokról; míg egy londoni cipőbolt kirakatában egy ilyen robotkarra húzták rá a cipőt, amellyel a mozgás dinamikáját szemléltetve kívánják felkelteni a vásárlók érdeklődését.
„Ez csak a jéghegy csúcsa” – tette hozzá Jürgen von Hollen, aki elmondta azt is, hogy egyre több, a robotkarjukhoz csatlakoztatható eszközzel keresik meg a cégüket.
Mindezek megmutatják, hogy még csak nem is tudjuk, mekkora potenciál van ebben a technológiában
– hangsúlyozta a cégvezető.
A robotoknak nincsenek különösebb nyűgjeik, viszont csak azokat a folyamatokat végzik el, amelyekre beprogramozták őket. 2005-ben még nagyon bonyolult volt az ilyen robotkarok programozása, ezen akartak változtatni.
Azt a célt tűzték ki a dán cégnél, hogy a robottechnológiát a kis- és középvállalkozásoknak (kkv) is elérhetővé teszik, sokkal egyszerűbbé, könnyebbé téve a programozást és a használatot is.
„Gyors beüzemelés, könnyű programozás és fejlesztés, együttműködés és biztonság” – Jürgen von Hollen szerint a koncepciójuk lényege abban rejlik, hogy a vásárlók ugyanúgy tudjanak megvenni egy kobotot, mint akár egy laptopot – mert ez is csak egy eszköz, mint a fúró, a villáskulcs vagy épp egy csavarhúzó.
Az elnök ambícióit jól szemlélteti, hogy a tavalyi 38 százalékos növekedésüket csalódásként élte meg, mert a harmadik negyedév után még úgy tűnt, hogy meglehet az 50 százalékos bővülés is – végül 234 millió dolláros árbevétellel zárták az évet.
Úgy véli, hogy 2025-re a kobotok piaca elérheti a kilencmilliárd dollárt is – hogy tartani tudják a piaci részesedésüket, az a céljuk, hogy minden évben 50 százalékkal bővüljenek –, bár azt elismerte, hogy nagyon nehéz akár csak néhány évre is előre tervezni, elég csak a Brexitre vagy a kínai–amerikai kereskedelmi konfliktusra gondolni.
A Universal Robots tíz év alatt jutott el oda, hogy piacvezető legyen a kobotok értékesítésében: 16 országban vannak jelen, 23 irodájuk van, több mint 600 alkalmazottjuk, piaci részesedésük 50-60 százalék körüli. Eddig több mint 31 ezer kobotot értékesítettek, csak tavaly 11 ezret szállítottak le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.