BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tesztelni kell az e-busztöltőket

Mintegy 4700 milliárd forintba kerülne 2030-ig annyi új elektromos jármű beszerzése, amennyit a nemzeti klímaterv megcéloz az ország karbonlábnyomának csökkentése érdekében. Ebből háromezer lenne a villanybusz, de még nyitott kérdés, milyen lesz a töltőrendszerük.

Háromezer busz költsége nehezen jelezhető előre, hiszen fejlődő technológiáról van szó – válaszolt a Világgazdaságnak a nemzeti klímaterv tervezetében szereplő buszok pontosabb árát firtató kérdésre Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára. Magyarázata szerint egy nagyobb tervezési pontosságot biztosító állomány

összes költsége – 900 szóló és csuklós járművel számolva – nagyjából 130 milliárd forintra tehető.

Fotó: Shutterstock

Ennyi busz az ITM számításai szerint évente mintegy 57 gigawattóra villamos energiát használna fel, ez az éves hazai áramfogyasztás 0,1 százaléka. Az ITM-nél bíznak benne, hogy a gyártási kapacitások felfutásával a költségek mérséklődnek, és kedvezőbb arányt lehet majd elérni az olcsóbb dízelbuszokhoz képest. (E várakozással egybecseng, hogy az államtitkár által adott becslés kicsit már alacsonyabb is annál, mint amekkora a nemzeti klímatervben szereplő, buszonként 150-170 millió forintos árból adódna – a szerk.)

A klímatervezet szerint 2030-ig mintegy 450 ezer elektromos személyjárművet, kisteherautót és buszt kell majd beszerezni. Mindez körülbelül 4700 milliárd forintba kerülne, de talán kevesebbe a gyártási költségek említett csökkenése miatt. A beruházásokhoz szükséges teljes támogatásigény célterületenként különbözik, de összességében évi körülbelül 800 milliárd forintnyi lehet a támogatás a célok eléréséhez.

A teljes cikk a szerdai Világgazdaságban olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.