Eddig azoknak a naptári évet választó adózóknak, akiknek az előző évre átszámított nettó árbevétele meghaladta a 100 millió forintot, december 20-ig ki kellett egészíteniük év közben befizetett társasági, helyi iparűzési adóelőlegüket a várható fizetendő adó összegére. Ha ezt nem teljesítették legalább 90 százalékig, 10 százalékos mulasztási bírságot kellett fizetniük az elmaradt különbözet után. Mivel a kiegészítési kötelezettség bizonytalan becslésen alapult, sokszor számítani kellett a mulasztási bírságra. A társasági és iparűzési adóelőleg kiegészítéshez bevallási kötelezettség is társult.
Bár nagyon örülünk annak, hogy a döntéshozók meghallgatták évek óta ismételt kérésünket a társasági adóelőlegek év végi kiegészítésére vonatkozóan, de mivel a helyi iparűzési adóra ezt nem terjesztették ki, még mindig nem fogja jelentősen csökkenteni az adminisztrációs terheket
– mondta Zara László, az egyesület elnöke a szervezet közleménye szerint.
A szociális hozzájárulási adó (szocho) mértékének 2 százalékponttal, 17,5 százalékra való csökkentése július elsejétől például nem új elem, hanem már korábban meghirdetett módosítás. A csökkentés a vállalkozásoknak megtakarítást jelent, de még mindig nem kompenzálja a folyamatosan növekvő bérterheket – írják.
A kisvállalati adó (kiva) mértékének 1 százalékpontos csökkentése (13 százalékról 12 százalékra) az egyesület szerint szükségszerű. Hozzáteszik, a szocho 2 százalékpontos csökkentése miatt a kiva csak részben őrizheti meg adóelőnyét, ami az eddigi 6,5 százalékról 5,5 százalékra csökkent.
Az egyszerűsített vállalkozói adó (eva) kivezetésének adminisztrációt csökkentő hatása az adószakértők szerint elhanyagolható, mert egyrészt már nagyon kevés (mintegy 20 ezer) evás vállalkozás volt, másrészt érdemi adóadminisztráció-csökkenést csak a kisadózó vállalkozások tételes adójára (kata) áttérőknél jelent.
Hangsúlyozzák ugyanakkor, hogy az adórendszer töredezettségének csökkentésére vonatkozó minden kis lépést örömmel fogadnak a vállalkozások és a szakemberek. Így például jó lenne, ha a járulékokat egy összegben lehetne bevallani és befizetni, melybe a szakképzési járulékot is be kellene építeni.
A reklámadó 0 százalékos kulcsával kapcsolatban kifejtik: az adót nem szüntetik meg teljesen, a 0 százalékos kulcs valójában csak „lebegteti” a kérdést, ami egyáltalán nem segíti a hosszú távú gazdasági döntések meghozatalát, bár kétségtelen, hogy az érintett vállalkozói kör adóterhét és adminisztrációs kötelezettségét átmenetileg csökkenti.
A szervezet üdvözli a szálláshely-szolgáltatások áfájának 5 százalékra csökkentését a jelenlegi 18 százalékról, de emlékeztet arra, hogy ennek adminisztrációnövelő hatása lesz a turizmus fejlesztési hozzájárulás miatt.
Azt, hogy a kormányzat a vállalkozások munkásszálló-építésének támogatását tervezi, a részletszabályok nélkül nem lehet véleményezni, de az tagadhatatlan, hogy lenne erre igény, és eredményezhetne pozitív változást a munkaerő-mobilitásban – írják. A szervezet szerint várhatóan pozitív hatása lesz a fejlesztési adókedvezmény-korlát csökkentésének is.
Több adókedvezmény és könnyítés is szerepel a kormány 2020-as adócsomagjában, ám jelentős szigorításokra is számíthatunk – áll a MAZARS elemzésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.