Magyarország gazdasági fejlettsége tavaly tovább közeledett az uniós átlaghoz, amihez hozzájárult a magyar gazdaság fenntartható kifehéredése – mutatott rá az Állami Számvevőszék (ÁSZ) zárszámadási jelentése mellé csatolt makrogazdasági elemzés. A feketegazdaság mérete az évtized elején becsült 24 százalékról 2016-ra 20 százalék közelébe zsugorodott elemzők szerint, erről tényadat nem áll rendelkezésre, és frissebb kalkuláció sem. A be nem szedett általános forgalmi adó (áfa) mértéke a 2013-as 21 százalékról 9 százalékra csökkent 2018-ra Domokos László, az ÁSZ elnöke szerint, aki erről a közelmúltban nyilatkozott.
Egy másik megközelítés a The Economisté, a gazdasági hetilap a kártyás fizetések arányához kötötte a feketegazdaság méretét, és arra következtetett, hogy minél gyakrabban fizetnek készpénzmentesen az emberek, annál kisebb a feketegazdaság az adott országban, vagyis a kormányoknak ezt a fizetési megoldást célszerű támogatniuk.
A feketegazdasággal kapcsolatos problémák országonként eltérnek: van, ahol a feketefoglalkoztatás a fő gond, máshol a számlaadás elkerülése – mondta a Világgazdaságnak Regős Gábor, a Századvég makrogazdasági csoportvezetője. Magyarországon az elmúlt években több intézkedés történt a feketegazdaság visszaszorítására. Csökkentek a munkát terhelő, korábban rendkívül magas adók, illetve járulékok, ezért kevésbé csábítja a vállalatokat a terhek megfizetésének kikerülése. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) adatai szerint az adóék (a munkára rakódó teher) a 2011-es 49,5 százalékról 2018-ra 45 százalékra esett, ami persze még mindig jóval magasabb az OECD-ben mért 36 százalékos átlagnál, de a következő években tovább mérséklődhet. Javult az áfabeszedés ellenőrzésének lehetősége is az online pénztárgépek használatával, ezért a korábbinál sokkal kevesebb mód van csalásra annak ellenére, hogy a 27 százalékos hazai adókulcs a világon a legmagasabb.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.