A német szövetségi statisztikai hivatal (Destatis) hétfőn közzétett jelentése szerint 0,1 százalékkal estek a termelői árak tavaly szeptemberhez képest. Elemzők 0,3 százalékos csökkenésre számítottak az augusztusban mért 0,3 százalékos emelkedés után.
Utoljára 2016 októberében fordult elő, hogy éves szinten árcsökkenést mérjenek, akkor 0,4 százalékosat.
A német termelői árak emelkedése tavaly március óta folyamatosan gyorsult, október-novemberben 3,3 százalékon érte el a csúcsot, azóta csökken.
Az előző hónaphoz képest 0,1 százalékkal nőttek a termelői árak szeptemberben. Elemzők 0,1 százalékos csökkenést vártak az előző hónapban mért 0,5 százalékos havi összevetésű visszaesés után.
Az energiaárakat nem számítva 0,5 százalékkal nőttek a termelői árak tavaly szeptemberhez viszonyítva, havi összevetésben 0,1 százalékkal csökkentek.
Éves összevetésben az energiaárak 1,9 százalékkal, a félkész termékek ára pedig 1,0 százalékkal csökkent, míg a tartós fogyasztási cikkek 1,4 százalékkal, a termelőeszközök 1,5 százalékkal, a nem tartós fogyasztási cikkek pedig 1,8 százalékkal drágultak.
Az ipari termelői árak megbízhatóan jelzik előre a fogyasztói árak alakulásának trendjét, mivel közvetlenül megjelennek az áruk és szolgáltatások végső árában.
Szeptemberben az egy évvel korábbihoz képest, 1,2 százalékkal, 2018 februárja óta a leglassabb ütemben, nőttek a fogyasztói árak, augusztushoz képest pedig nem változtak.
Az európai uniós összehasonlítási célokra kalkulált harmonizált fogyasztói árindex (HICP) szeptemberben 0,9 százalékkal emelkedett az előző év azonos hónapjához képest, havi összevetésben pedig 0,1 százalékkal csökkent.
Az euróövezet legnagyobb gazdaságának inflációs adatait nagy figyelem övezi, mert erős hatást gyakorol az Európai Központi Bank (EKB) monetáris politikájára.
Az EKB elsődleges célja az árstabilitás fenntartása, ennek jegyében arra törekszik, hogy az éves harmonizált fogyasztói árindex középtávon 2 százalék alatt, ám ahhoz közeli értéken maradjon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.