Az egyik legfontosabb szer, amelyet a sertésekből nyernek ki, a véralvadásgátló heparin, ezt csak az Egyesült Államokban éves átlagban 10-12 millió beteg használja. A globális eladások 200 tonnára tehetők, és 5 milliárd dollár értékűek. A heparin olcsó, egy adag ára alig éri el egy csomag sebtapaszét. Az emelkedő árak és a várható következmények miatt a WHO azt javasolja a kormányoknak, hogy készletezzenek a hatóanyagból. A járvány kitörésekor a leölt állatokból nagyobb heparinkészlet halmozódott fel, ezért jelentkezik csak most, késleltetve a hatás. Az amerikai gyógyszerhatóságnál (FDA) július óta kiemelten kezelik az ügyet, véleményük szerint a hiány hat-kilenc hónapon belül jelentkezhet.
Az már korábban látszott, hogy a kínai inflációt jelentősen megemeli a sertéshús drágulása, azt azonban nehezen tudták elképzelni az elemzők, hogy a termék ára 12 hónap alatt megduplázódjon. Októberre ez is bekövetkezett. A kínai fogyasztói árindex növekedésének csaknem 60 százalékáért felelt ez a tétel, a pénzromlás üteme emiatt 2012 januárja óta nem látott magasságba, 3,8 százalékra emelkedett. A feldolgozott élelmiszerek drágulása az októberi európai és magyar inflációs mutatókban is megjelent. Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője szerint az elmúlt hónapban tapasztalt magyar általános árszínvonal-emelkedés egyértelműen az élelmiszerek drágulásának tudható be, és a sertéspestis hatása a feldolgozott élelmiszerek árába is begyűrűzött.
A következmények már a vállalati szektorban is érzékelhetők, nemcsak Kínában, hanem az Egyesült Államokban is. Az amerikai sertésárak olyan időszakban is emelkednek, amikor más években csökkenni szoktak. A világpiaci keresletre válaszul az amerikai vágóhidak is egyre többet termelnek: tavaly heti 2,6 millió darab sertést dolgoztak fel, ez mostanra 2,7 millióra nőtt.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.