A helyi Luckin Coffee már több kávézót üzemeltet Kínában, mint az ázsiai országban korábban húsz éven át az egységek számát tekintve piacvezető amerikai Starbucks – értesült a japán Nikkei Asian Review üzleti lap. A tavalyi év végén a 2017 októberében alapított Luckin Coffee hálózatához már 4500 bolt tartozott a Starbucks 4300 egységével szemben.
Úgy tűnik tehát, hogy bejött a Nasdaqon jegyzett kínai cég villámgyors terjeszkedési stratégiája, amelynek nyomán a hatalmas ország olyan távoli, eldugott településein is megveti a lábát, ahol a Starbucksnak nem érte meg megtelepedni.
A Luckin kávézói ugyanakkor nem hasonlíthatók a Starbucks kényelmes üzleteihez, 90 százalékban olyan kis méretű helyiségekben várják a vendégeket, ahol kevés az ülőhely. Kávézói zömmel 30–50 négyzetméteresek. Gyors házhoz szállítást vállalnak, a nagyvárosokban átlagosan 18 perc alatt viszik ki a kávét az interneten rendelőknek, akik élőben követhetik frissítőjük elkészítését.
A cég a kávé mellett üdítőket és egyszerű gyorsételeket is tart a kínálatában, nem fogad el készpénzt,
fizetni kizárólag a vállalat saját mobilalkalmazásán keresztül lehet.
A seattle-i székhelyű globális piacvezető Starbucks azonban kemény ellenfél lehet, hiszen régóta építi kínai hálózatát, főként a nagyvárosokra koncentrálva. Sőt 2018 augusztusa óta az internetes kiskereskedelem kínai óriásával, az Alibabával is együttműködik termékeinek házhoz szállításában. A hasonló célból a Meituan ételszállítóval társuló Luckin Coffee sem rejti véka alá globális ambícióit, hiszen éppen a gyors terjeszkedés előkészítését szolgálta részvényeinek bevezetése a Nasdaqra is.
A múlt év júliusában aztán bejelentette, hogy a kuvaiti Americanával közös kávézóláncot hoz létre a Közel-Keleten és Indiában. Az Americanának az Arab-öböl térségében 1900 franchise-kávézója van, amelyeket a KFC, a Red Lobster vagy éppen a Costa Coffee márkaneve alatt üzemeltet. A Közel-Kelet a Starbucks egyik legfontosabb piaca, csak Dubajban 202, Szaúd-Arábiában 191, Kuvaitban pedig 151 elegáns kávézója van.
A Luckin Coffee részvényei – amelyeknek 83 százaléka a vezérigazgató, Jenny Csia Kwan és egy alkalmazottja kezében van – a cég tavaly májusi tőzsdére lépése óta több mint száz százalékkal, 37 dollár közelébe drágultak.
A pekingi székhelyű vállalat a kínálati sáv felső szélére, 17 dollárra árazta be a részvényeit megtestesítő letéti jegyét (ADS), és a nagy érdeklődésre való tekintettel az eredetileg megjelölt 30 millió darab helyett 33 milliót adott el belőlük a felcsigázott befektetőknek, ezzel 2019 legnagyobb kínai bevezetését végrehajtva a Nasdaqon. A cég 561 millió dollárhoz jutott. Minden egyes ADS mögött nyolc A osztályú Luckin-részvény húzódik meg.
A kávézólánc árbevétele a tavalyi harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest 558 százalékkal 209 millió dollárra nőtt, 10 százalékkal 74 millió dollárra hízott viszont ez idő alatt a társaság nettó vesztesége, bár a tavalyi második negyedévhez képest már 20 millió dollárral csökkent a ráfizetés. Mindehhez képest a Starbucks bevétele 6,8 milliárd dollár, egy részvényre jutó profitja 78 cent volt 2019 harmadik negyedévében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.