BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A 2008-as válságot idéző gazdasági hangulatot mértek Németországban

A mutató esésének márciusi mértéke a legnagyobb a felmérések 1991 decemberi kezdete óta.

Nyolc éves mélypontra zuhant a gazdasági hangulatindex márciusban Németországban a berlini ZEW gazdaságkutató intézet felmérésének kedden publikált eredménye szerint. Az euróövezeti mutatók a 2008-as válsággal összemérhető mértékben romlottak márciusban.

Márciusra vonatkozóan mínusz 49,5 pontra, nyolc éve, 2011 decembere óta a legalacsonyabbra zuhant a ZEW németországi gazdasági hangulatindexe az előző havi 8,7 pontról.

A piac romlást várt ugyan, de lényegesen kisebb mértékűt. A konszenzus márciusra mínusz 26,4 pont volt elemzők körében.

A mutató esésének a márciusi mértéke a legnagyobb a felmérések 1991 decemberi kezdete óta.

Fotó: AFP

A felmérésbe bevont gazdasági szakértők szerint az év első felében csökkenni fog a német bruttó hazai termék a koronavírus-járvány következményei miatt, az éves GDP-növekedést pedig egy százalékponttal fogja visszavetni az év eleji lassulás.

Az aktuális németországi helyzet megítélése szintén romlott a megkérdezett pénzügyi és gazdasági szakemberek körében. Az értékítéletüket számszerűsítő mutató mínusz 43,1 pontra csökkent az előző havi mínusz 15,7 pontról. A piac mínusz 30,0 pontot várt.

Az euróövezeti gazdasági hangulatindex is nagyot romlott, a mutató mínusz 49,5 pontra, 2011 decembere óta a legalacsonyabbra esett az előző havi plusz 10,4 pontról.

A romlás annak tükrében különösen súlyosnak tekinthető, hogy a piac javulást, plusz 35,4 pontot várt márciusra. Az aktuális helyzet megítélését tükröző mutató pedig 38,2 ponttal zuhant a februárihoz képest márciusban mínusz 48,5 pontra.

Az euróövezet esetében a gazdasági hangulatindex és az aktuális helyzet megítélését számszerűsítő mutató együttes romlásának márciusi mértékéhez hasonló nagyságrendű visszaesésre legutóbb 2008 őszén, a gazdasági-pénzügyi válság idején volt példa.

Peter Altmaier szövetségi gazdasági miniszter egy keddi televíziós interjúban elmondta,

nem érdemes arra számítani, hogy egyhamar lecseng a járvány és enyhülnek a gazdasági következmények.

A politikus az ntv hírtelevíziónak azt mondta, hogy május végéig biztosan eltart és rendkívüli gazdasági hatásokkal jár a koronavírus-járvány. Ezért most gazdaságpolitikai szempontból az a legfontosabb, hogy „gyors és gyakorlatias” döntések révén eljusson a likviditási támogatásokból, hitelekből és hitelgaranciákból álló támogatás a rászoruló vállalkozásokhoz. Kiemelte, hogy nincsenek hetek a segélyprogramok beindítására, napokon belül fel kell állítani a rendszert.

A szövetségi kormány a többi között egy felső összeghatár nélküli hitelprogrammal és az adófizetési kötelezettségek elhalasztásának az eddiginél szélesebb körű és gyorsabb engedélyezésével igyekszik stabilizálni a gazdaságot.

Számos tartomány is indít hasonló programokat.

Az első Bajorország, ahol a tartományi kormány keddi ülése után Hubert Aiwanger gazdasági miniszter bejelentette, hogy az egyéni vállalkozások és a kisvállalkozások egyetlen nyomtatvány kitöltésével és online beküldésével 5000 és 30 000 euró közötti azonnali támogatást kaphatnak fizetőképességük megőrzéséhez.

A kiskereskedelmi ágazat legfőbb szakmai szervezete, a német kereskedelmi szövetség (Handelsverband Deutschland – HDE) becslése szerint a nem élelmiszerek és háztartási szerek kiskereskedelmével foglalkozó cégek –

így például a textil- és a bútoráruházak vagy éppen a parfümériák – naponta 1,15 milliárd euró bevételkiesést szenvednek el, állandó költségeiket viszont folyamatosan fizetniük kell.

Amennyiben a csaknem teljes mértékű leállás két hónapnál hosszabb ideig tart, az ágazat nem éli túl a válságot – húzta alá Stefan Genth, a HDE ügyvezetője a Frankfurter Allgemeine Zeitung című lap keddi számában közölt összeállításban, hozzátéve, hogy „gyors és praktikus” állami segítségre van szükség.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.