A hazai kiskereskedelmi sörforgalom immár 18 százalékát a jellemzően nagy áruházakban kapható, saját márkás sörök teszik ki – derült ki a Beerporn.hu söripari szakportál összeállításából.
A kategória forgalma tavaly Magyarországon már meghaladta a 63 millió litert, illetve a 18 milliárd forintot, ami volumenben is csaknem 30 százalékos éves növekedés, értékben pedig a harmadával nőtte túl a 2018-as értéket.
A sosem látott növekedést produkáló szegmens egyetlen titka az ár, amellyel a hazai gyártók nem képesek versenyezni.
Az üzletláncok nemzetközi szerződéseket kötnek – elsősorban hatalmas lengyel sörgyárakkal – saját márkák gyártására – állítja a Beerporn.hu. Ezekből sok esetben egész sörcsaládokat építenek fel, amelyeknek némely tagja egészen jó minőségű is lehet, de a túlnyomó többségük a 4 százalékos alkoholtartalmú, egyszerű lágerkategóriából kerül ki.
A söripari szakportál beszámolója szerint egy adózási kiskapu pörgeti a behozatalt.
A magyar jövedékiadó-törvénynek megfelelően a mindenkori elsődleges forgalmazó vagy gyártó kötelezett a termék jövedéki adójának megfizetésére. Egy magyar sörgyár esetében ez a gyár, a Magyarországra hozott sörmárkát birtokló üzletlánc esetében pedig a cég hazai leányvállalata.
A hatályos magyar jogszabályok szerint beszerzési ár alatt semelyik kereskedő nem értékesíthet. De itt jön a trükk: ha egy áruházlánc Magyarországon gyártat saját márkás terméket, azt csak jövedéki adóval terhelt áron tudja megtenni, ha viszont nemzetközi szereplőként az unión belülről hozza az országba, akkor jövedéki adó nélküli, nettó beszerzési áron jut hozzá – derül ki az összeállításból. A gyártól egy-egy doboz ilyen sört a portál információi szerint átlagosan 0,17 euróért vesz meg az üzletlánc, ami kevesebb mint 60 forint. A jövedéki adó egy 4 százalékos sörnél pedig több mint 30 forint dobozonként, így végső soron a lengyelországi beszerzési ár a magyar termékének csak a kétharmada.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.