Márciusban 529 cégalapítást tettek közzé az építőiparban, ami 9 százalékkal haladta meg a 2019-es havi átlagot és 80 százalékkal több a megszűnt vállalkozások számánál – közölte az Opten céginformációs szolgálat.
Ennek jelentős részben az lehet az oka, hogy a korábban indult cégalapítási folyamatokat már nem akarták az utolsó pillanatban megállítani a vállalkozók, ha már a költségek nagy részét befizették és az adminisztrációs folyamatokon is túl vannak.
Elemzésük szerint várható volt, hogy a koronavírus hatása nem jelenik meg rögtön az ágazatban, de a márciusi értékek minden korábbi várakozásra rácáfolnak.
Az Opten közleménye szerint az ágazatban márciusban 297 céget töröltek a nyilvántartásból, ami a korábbi havi értékeknél jóval alacsonyabb.
Felhívják a figyelmet arra, hogy az adminisztráció lassulása csak eltolódást okoz a céginformációs közzétételekben, így középtávon a cégmegszűnések számának növekedése várható, különösen akkor, ha elhúzódik a járvány és a megszüntetésre irányuló eljárások elszaporodnak.
A cégalapítások tekintetében pedig az Opten szerint erős csökkenés valószínűsíthető már áprilistól.
A közleményben kitérnek arra, hogy idén márciusban 833 végrehajtás, 92 felszámolás, 59 végelszámolás és 146 kényszertörlés közzététele történt meg az ágazatban. A 833 végrehajtás rendkívül magas érték ahhoz képest, hogy az ágazatban 54 ezer cég működik.
Ez normál gazdasági állapotban nem lenne különösebb probléma, de válsághelyzetben a likviditási gondok sokkal gyorsabban fordulhatnak át tényleges fizetésképtelenségbe, például felszámolási eljárásokba.
Az Opten úgy látja, hogy az építőipar egy része vélhetően lendületben marad, a korábban megkezdett beruházásokat a vállalkozások szeretnék befejezni. Ezek a folyamatok rövid távon akár gyorsulhatnak is, hiszen sokan igyekeznek az alapanyagokat beszerezni, a munkákat befejezni. Hosszabb távon azonban már komolyabb bizonytalanság látszik, sok beruházás nem indul vagy tolódik a járvány miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.