Jelenleg 1699 kilométernyi olyan útszakasz van Budapesten, amelyen 30, 2746 kilométernyi, amelyen 50, és 177 kilométernyi, amelyen 70 kilométer per óra a megengedett legnagyobb sebesség
– közölte a Budapest Közút Zrt. a Világgazdaság adatigénylésére. Legfeljebb 60-nal 123, 80-nal 311, 90-nel 4, 100-zal 41, 110-zel pedig 11 kilométeren lehet haladni. A társaság a válaszában arra is kitért, hogy a főváros teljes úthálózata – az osztott pályás utakat külön-külön figyelembe véve – 5447 kilométer. Fő- és gyűjtőutakból 1429 kilométernyi van, mellékutakból pedig 4018. A statisztika alapján a főpolgármester hetekben közzétett elképzelése az eddig hatályos sebességküszöböket a budapesti fenntartású közutakon drasztikusan lefaragná: az 50 kilométer per órát meghaladó tartományt tekintve akár 667 kilométeren, a teljes úthálózat 12 százalékán csökkenne látványosan az engedélyezett maximális sebesség, de a mellékutak univerzális áttáblázása lapunk becslése szerint még mintegy 2000 kilométeren vezethet lassításhoz. A kettő együttesen már 50 százalék körüli arány, ezt azonban mérsékelheti, ha a szigorítást csak lakott területeken vezetik be.
Mint arról korábban a Világgazdaság is beszámolt, Karácsony Gergely április végén tűzte a járványhelyzet miatt egyébként nem ülésező közgyűlés napirendjére közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervét, amelynek markáns része az általános sebességcsökkentés is. Az előterjesztésben a főpolgármester azt javasolta, hogy az egyedi utcakijelölések helyett vizsgálják meg a teljes városra érvényes csökkentett sebességű zónák kijelölését, továbbá, hogy a „fő- és tömegközlekedési utakon” egységesen 50-es tempóhatárt állapítsanak meg. Mint kijelentette, a fő- és gyűjtőúthálózati szerepkört betöltő útvonalak esetében a maximális 50-es, a mellékúthálózat esetében a 30-as, a lakó-, pihenőövezetekben pedig a 20-as tempó általános alkalmazásával csökkenthetők a közúti balesetek. Külön kiemelte, hogy mérlegelni kell a lakott területen megengedett 70-es sebességhatár 50-re való mérséklését, valamint a „fő- és tömegközlekedési utakon kívüli úthálózaton” a „tempo 30”, illetve a lakó-pihenő övezeti szabályozás egységes kiterjesztését.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.