Az Állami Számvevőszék törvényi kötelezettségét teljesítve összeállította véleményét az Országgyűlésnek benyújtott, 2021-es költségvetési törvényjavaslatról. A véleményadás célja, hogy az ÁSZ hozzájáruljon ahhoz, hogy az Országgyűlés a jogszabályok által előírt követelményeket teljesítő költségvetési törvényt fogadhasson el.
A költségvetési törvényjavaslat alapját képező makrogazdasági prognózis azzal számol, hogy a magyar gazdaság – a 2020-as átmeneti visszaesés után – visszatér a növekedési pályára. Az ÁSZ értékelése szerint az előterjesztő a költségvetési törvényjavaslat – a makrogazdasági folyamatoktól közvetlenül és jelentősen függő – bevételi és kiadási előirányzatait a gazdasági prognózissal összhangban határozta meg.
A prognózis alapulvételével a kormányzati szektor uniós módszertan szerint számított hiánya a törvényi maximumot nem haladja meg, valamint az államadósság-mutató tervezett alakulása teljesíti az alaptörvényben rögzített államadósság-szabályt.
Ugyanakkor a makrogazdasági prognózis megvalósulását, és a költségvetési célok elérését több kockázat is övezi. Ezért az ÁSZ véleményének kialakításakor előtérbe került a tartalékok megfelelőségének értékelése.
A központi tartalékok – a béremelési intézkedések fedezetét biztosító céltartalék mellett – a GDP fél százalékának megfelelő összeget irányoznak elő rendkívüli intézkedésekre, valamint gazdaságvédelmi, beruházás-előkészítési és a koronavírus-járvány elleni védekezési feladatokra.
Az ÁSZ értékelése szerint e tartalékok mértéke elegendő azon kockázatok kezelésre, amelyek a költségvetési kiadások növelését teszik szükségessé.
A 2021-es költségvetés nem tartalmaz olyan tartalékot, amelynek elsődleges rendeltetése a költségvetési hiánycél betartásának és közvetetten az államadósság-szabály teljesítésének biztosítása. Az ÁSZ megállapította, hogy e tartalék hiánya nem teszi kockázatossá az államadósság-szabály teljesítését, mivel a törvényjavaslatban rögzítettek szerint az államadósság-mutató 2021. végére tervezett értéke 3,3 százalékponttal kisebb a 2020. végére várható értékénél. Ez a GDP több mint 3 százalékának megfelelő mozgásteret biztosít arra az esetre, ha a GDP a prognosztizáltnál kisebb mértékben nő, vagy az államadósság növekedése a tervezett mértéket meghaladja 2021-ben.
A hiánycél teljesítése esetében azonban ilyen mozgástér nem áll rendelkezésre
– mutat rá az ÁSZ.
A magasabb hiány, vagy a GDP kisebb mértékű növekedése esetén a hiány meghaladja az uniós előírás szerinti 3 százalékos mértéket, amelyet hazai törvény is rögzít.
Az uniós előírás betartásának kötelezettségét azonban az Európai Unió Tanácsa felfüggesztette, amely felfüggesztés – az EU gazdaságélénkítési törekvéseinek ismeretében – nagy valószínűséggel 2021-ben is fennmarad. Következésképpen önmagában a hiánycél betartása érdekében nem célszerű olyan mértékű tartalékot beépíteni a költségvetésbe, amely erőforrásokat vonna el a gazdaság élénkítését szolgáló intézkedésektől – világít rá véleményében az ÁSZ. Ez nem jelenti azt, hogy a törvényben előírt hiánycélt nem kell betartani, azaz 2021-ben is fegyelmezett költségvetési gazdálkodást kell folytatni és elejét kell venni a kiadási előirányzatok túllépésének.
A fentiek figyelembevételével az ÁSZ a törvényjavaslatot megalapozó makrogazdasági prognózist megfelelő alapnak tekintette a 2021-es költségvetés tervezéséhez, és az előirányzatok megalapozottságát azon feltételezés mellett értékelte, hogy a gazdasági folyamatok tényleges alakulása a prognózisban előre jelzetthez közeli lesz.
Az ÁSZ megállapította, hogy
a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló törvényjavaslat bevételi előirányzatainak 97,5 százaléka megalapozott, 2,5 százaléka pedig részben megalapozott.
A kiadási előirányzatok 95,7 százaléka megalapozott, 4,0 százaléka részben megalapozott, 0,3 százaléka nem megalapozott. Az ellenőrzés során kockázatosnak minősített kiadási előirányzatok összege 579 milliárd forint, míg a kockázat értéke 31,6 milliárd forint. A kiadási előirányzatok megalapozottságának növelése a korábbi kormányhatározatok, fejlesztési programok módosítását igényli azokban az esetekben, amikor a korábbi tervekhez képest az előirányzatok csökkentésére került sor.
A kiadások tekintetében kockázatot hordoz, hogy a 2021. évi kiadási előirányzatok főösszegéhez viszonyítva 43 százalékos az aránya azon előirányzatoknak, amelyek teljesülése módosítás nélkül eltérhet az előirányzattól. Ebből a részben megalapozott felülről nyitott előirányzatok összege 559 milliárd forint, a nem megalapozott előirányzatok összege 3,5 milliárd forint, melyek együtt csak a kiadási főösszeg 2,5 százalékát teszik ki. Ezen kiadások betarthatóságát további intézkedésekkel kell megalapozni – hívja fel a figyelmet költségvetési véleményében az Állami Számvevőszék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.