Az egyes kocsi forgalomban telephelyenként egy vagy néhány teherkocsinyi árut gyűjtenek össze, és ezekből a célállomásnak megfelelően rendezik össze a vonatokat. A lehetőséggel több mint 700 cég, köztük állami tulajdonú és stratégiai jelentőségű társaságok (pl. gyógyszer- és vegyipari, energetikai vállalatok, erdészetek stb.), számos kis- és középvállalkozás él Magyarországon. Pusztán piaci alapon azonban a szolgáltatás nyújtása nem kifizetődő, az elmúlt években éves szinten mintegy 6 milliárd forintnyi üzemi veszteséget termelt. A kialakult helyzet akár a tevékenység megszűnését is magával hozhatta volna, a vasúton fuvarozott árumennyiség közel ötödét közútra terelve.
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „A kormány a nemzetgazdaság egésze szempontjából kiemelkedő jelentőséget tulajdonít a környezetkímélő és energiahatékony vasúti árufuvarozásnak. A közlekedési módok közötti munkamegosztásban a vasút részaránya több mint egy évtizede 18 százalék körül mozog Európában, a magyar érték az átlagos szint körül alakul. E részarány növeléséhez a vállalkozó vasúttársaságok erőfeszítésein túl kezdeményező kormányzati szerepvállalásra van szükség a pénzügyi támogatások szintjén is.”
A kormánydöntés alapján
az egyes kocsi forgalom 2021-ben 3,7 milliárd, a 2022-2025 között időszakban éves szinten 6,4 milliárd forint vissza nem térítendő forrással támogatható.
A nemzetközi példák azt mutatják, hogy az állami hozzájárulás hatására a szegmens működése stabilizálódik és kiszámíthatóvá válik, így idővel egyre több magánvasúti társaság nyújthat szolgáltatásokat a partnereknek. A középtávon becsülhető 2-4 százalékos forgalomnövekedés fokozza a szektor GDP-termelő képességét, hozzájárul a távolsági közúti teherszállítás egy részének vasútra tereléséhez.
Mosóczi László hozzátette: „A vasúti árufuvarozás szén-dioxid kibocsátása egységnyi szállítási teljesítményre vetítve mindössze hetede a közúti szállításénak.
A forgalom megtartásával, vasútra terelésével Magyarország többlet CO2-kvótákhoz juthat, amelyeket szabadon felhasználhat vagy értékesíthet.
A támogatás társadalmi egyenlege ezen felül azért is pozitív, mert az állami szerepvállalás ezres nagyságrendben biztosítja az ágazati munkahelyek megőrzését. A kormány az új lehetőséggel fenntartja és elősegíti a magyar vállalkozások bekapcsolódását a hazai és a nemzetközi kereskedelembe.”
Az állami támogatás az Európai Bizottság jóváhagyásával nyújtható, az innovációs tárca haladéktalanul megindítja az egyeztetési folyamatot. Az új rendszer bevezetésének várható időpontja 2021. június elseje. A minisztérium emellett vizsgálja a vállalati ipartelepek csatlakozó vágányai korszerűsítésének, a vasúton is szállítható daruzható félpótkocsik beszerzésének finanszírozási, ösztönzési lehetőségeit is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.