Számottevően emelkedett az étkezési tojás csomagolóhelyi ára az idei év első 28 hetében: az egy évvel ezelőtti állapothoz képest az M+L méretkategóriában 12,5 százalékos a drágulás. Ez 27,1 forintos darabonkénti ár – írja jelentésében a NAIK Agrárgazdasági Kutatóintézet. Ezen belül az M méretosztályú dobozos tojás csomagolóhelyi ára 13 százalékkal, darabonként 28 forintra, az L méretosztályú dobozos tojás pedig 9 százalékkal, 32 forintra emelkedett. Az átlagnak megfelelő volt az M-es tálcás tojás árának emelkedése a csomagolóhelyeken: a 12 százalékos drágulás 24 forintos darabonkénti árat eredményezett, míg az L-es méretű tálcás tojás 17 százalékkal, 27 forintra drágult. Ez még részben a koronavírus hatása, ami leginkább a húsvét előtti két-három hétben kicsúcsosodó keresletbővülésben jelentkezett – mondta a Világgazdaságnak Major Zsolt, a Magyar Tojóhibrid-Tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége (Tojásszövetség) alelnöke.
A szövetség adatai szerint az ünnep előtt egyes helyeken kétszeres, de minden termelőnél legalább 20-30 százalékos többletigény jelentkezett.
A madárinfluenza is hat az árakra – mondta Major Zsolt. A hatalmas károkat okozó járvány a tojóágazatot elsősorban azért érintette, mert a korlátozás alatt álló területeken tilos volt a telepítés, így májusban sok telepen nem tudtak új állományokat termelésbe állítani. Ezzel gyakorlatilag egy átmeneti hiány lépett fel, ami felfelé srófolta az árakat.
A jelenlegi árszint ebben az időszakban teljesen reális, fedezi a költségeket, és normál nyereséget is tartalmaz.
A tavalyi húsvét előtti időszak viszont az idei ellenkezője volt, akkor korábban nem látott módon csökkentek az árak: egyes kiskereskedelmi láncokban 30 százalékos akciók is voltak, a darabonkénti fogyasztói ár 27–30 forint között volt, vagyis annyi, mint most a csomagolóhelyi árak.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.