A legtöbb zöldségféle időarányosan jó képet mutat a földeken, de a melegigényesebb kultúrák megszenvedték a május–júniusi hidegebb éjszakákat – mondta a Világgazdaságnak Ledó Ferenc, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (FruitVeB) elnöke.
Mindezek miatt az elmúlt évihez hasonló, átlagos évet zárhatnak a zöldségtermelők, ám ehhez az is kell, hogy a következő hónapokban ne érjék drasztikus időjárási hatások a még a földeken lévő zöldségeket.
Szabadföldön idén valamivel több, mint 80 ezer hektáron termelnek zöldséget, míg a hajtatott zöldségek termőterülete – üvegházban és fólia alatt – 3500 hektár körüli.
A május–júniusi hűvösebb éjjeleken leginkább az ipari paradicsom és a konzervuborka „fázott”. A FruitVeB adatai szerint az ipari paradicsom termőterülete 1600-1700 hektár az idén, az említett időjárási okok miatt a betakarítás kezdete augusztus közepére csúszik.
Ledó Ferenc szerint az előző évi 120 ezer tonnánál kevesebbet tudnak majd betakarítani a gazdálkodók. Étkezési paradicsomot manapság már alig termelnek szabadföldön, hasonlóan az étkezési paprikához, amelynek legfeljebb már csak a tizede az a mennyiség, amely nem üvegházban vagy fólia alatt terem.
A kedvezőtlen időjárás miatt a konzervuborka-termés egy része tönkrement, de ezeken a területeken a termelők újra vetettek, és tudták pótolni a kieső mennyiséget. A hagymaféléknek, a gyökérzöldségeknek és a káposztaféléknek összességében inkább kedvezett az időjárás.
A vöröshagymatermés tavaly 65 ezer tonna volt, az idén akár több is lehet, ha az időjárás nem szól közbe. Fokhagymából hétezer tonna körüli mennyiségre számítanak a szakértők.
A jó termés ígérete a hagymaárakon is látszik:
a NAIK Agrárgazdasági Kutatóintézet szerint július első felében a vöröshagyma 15-26, a lilahagyma pedig 18 százalékkal volt olcsóbb a nagybani piacon, mint egy évvel korábban. Ezzel szemben az uborkaárak 9-10 százalékkal magasabbak az idén.
A teljes cikket elolvashatják a Világgazdaság hétfői számában
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.