Az MNB 42 millió forintos bírságot szabott ki a Vöröskő Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-re, a magyarországi EURONICS áruházak üzemeltetőjére egyebek közt az ügyfél-tájékoztatási, panaszkezelési, ajánlatelemzési és igényfelmérési kötelezettsége, illetve a közvetítők képzésére és nyilvántartására vonatkozó jogszabályok megsértése miatt, s kötelezte a hiányosságok kijavítására – derül ki a Magyar Nemzeti Bank közleményéből.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) célvizsgálatot végzett a veszprémi székhelyű Vöröskő Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-nél (Vöröskő Kft.), annak áttekintésére, hogy a pénzpiaci többes ügynök betartja-e a tevékenységére vonatkozó előírásokat.
A jegybank a 2016. január 1-jétől a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot ellenőrizte.
A vizsgálat megállapítása szerint a Vöröskő Kft. nem tudta igazolni, hogy magánszemély közvetítői részére megfelelő szakmai továbbképzéseket biztosított.
A többes ügynök felügyeleti adatszolgáltatása nem egyezett meg teljeskörűen a főkönyvi és analitikus nyilvántartásokkal.
A szerződéses nyilvántartása nem volt alkalmas a közvetített pénzügyi szolgáltatási, illetve ügyfélszerződések utólagos ellenőrzésére.
A Vöröskő Kft. emellett a vizsgálat során nem tudta dokumentumokkal alátámasztani, hogy a fogyasztónak nyújtott hitelre –
így különösen az áruhitellel kombinált hitelkártyákra – vonatkozó közvetítői tevékenységét megelőzően ténylegesen felmérte volna ügyfelei igényeit.
Különösen nagy fogyasztóvédelmi kockázatot jelent ez annak a sérülékeny fogyasztói körnek, akik idős koruk, illetve pénzügyi kvalifikáltságuk miatt nem látják át (vagy a tájékoztatás hiánya miatt nem is tudják), hogy pontosan milyen terméket közvetítettek nekik.
A társaság nem őrizte meg az ügyféltájékoztatásra, valamint több esetben az ajánlat-átadásra vonatkozó dokumentumokat sem a jogszabály által előírt 3 évig.
E fogyasztók így nem kaptak kielégítő mennyiségű – a termékek összehasonlítását lehetővé tevő – versengő ajánlatot, amely megkönnyíthette volna a számukra legelőnyösebb konstrukció kiválasztását.
A többes ügynök hiányosan vezette panaszkezelési nyilvántartását is, a szóbeli panaszokról felvett jegyzőkönyvekben egyes esetekben nem rögzítette a fogyasztói bejelentés alapos, határidőben történő megválaszolásához szükséges valamennyi adatot.
A fogyasztók nem kaptak megfelelő tájékoztatást további jogorvoslati lehetőségeikről sem. Emellett hiányos volt a Vöröskő Kft. panaszkezelési szabályzata is, mivel az nem tartalmazott a jogszabályban előírt minden elemet.
Mindezek miatt az MNB kötelezte a többes ügynököt, hogy 90 napon belül írásban tájékoztassa a feltárt jogsértések megszüntetéséről.
A jegybank 24 millió forint felügyeleti és 18 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kirótt a többes ügynökre.
A felügyeleti bírság kiszabásánál súlyosító körülményt jelentett többek közt a hiányos vagy hibás adatszolgáltatás, amely az MNB folyamatos felügyelési feladatait hátráltatta. A fogyasztóvédelmi bírságnál súlyosító körülménynek számított egyebek közt, hogy jelentős számú fogyasztónak a tájékoztatáshoz fűződő joga sérült, ami érdeksérelem okozására is alkalmas lehetett.
A jogorvoslati tájékoztatás hiánya akadályozhatta a fogyasztókat a további jogorvoslatnál. Enyhítő körülmény volt, hogy a többes ügynök együttműködött a vizsgálat során, már a vizsgálat alatt több hiányosság megszüntetésére intézkedéseket tett, s egyes intézkedések megtörténtét igazolta a jegybanknak.
A Vöröskő Kft., mint az egyik – darabszám és érték tekintetében is – legnagyobb hazai áruhitel kihelyező kiemelten fontosnak tartja, hogy vásárlói minden esetben teljeskörű, világos és informatív tájékoztatást kapjanak lehetőségeikről és kötelességeikről.
Éppen ezért a vállalat mindenben együttműködött a Magyar Nemzeti Bank célvizsgálata során. Az ellenőrzés feltárt néhány adminisztrációs jellegű hiányosságot, melyek felszámolásáról a Vöröskő vezetése haladéktalanul intézkedett,
egy részüket már a vizsgálat ideje alatt sikerült megoldani és ezt igazolni a jegybank felé.
A bírságot a vállalat elfogadja és a büntetés határidőn belüli megfizetéséről gondoskodik. A teljeskörű tájékoztatás és ügyintézés elősegítése érdekében a Vöröskő Kft. további intézkedéseket kezdeményezett,
az ügyfél- és panaszkezelési folyamatait felülvizsgálja, szükség esetén kiegészíti, az alkalmazottakat továbbképzi.
Fontos megjegyezni,
hogy a jegybank által feltárt hiányosságok a vállalatnak nem jelentettek piaci vagy gazdasági előnyt.
Az Euronics Műszaki Áruház – Vöröskő Kft-ről: A veszprémi székhelyű Vöröskő Kft.-t 1989-ben alapították, tulajdonosai magyar magánszemélyek. A cég 2001 áprilisában csatlakozott az Euronics International Ltd. nemzetközi beszerzési társuláshoz, amelyhez 36 országban több mint 8 800 üzlet tartozik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.