Miután a kormány június második felében megszüntette a veszélyhelyzetet, romlottak a webáruházak konverziós mutatói is, azaz – a tavaszi felfokozott állapotról – csökkent a vásárlási kedv – világított rá közös kutatásában a GKI Digital és az Árukereső.
A szakértők mostani várakozásai szerint a harmadik negyedévben már nem várható az előző hat hónaphoz hasonló, rekordmagas bővülés az online szektorban.
A január–júniusi időszakban ugyanis az összesített belföldi online forgalom meghaladta a bruttó 355 milliárd forintot, ez csaknem 35 százalékos bővülés 2019 azonos időszakához viszonyítva.
A vizsgált időszakban leginkább az élelmiszerek, a drogériai és háztartási cikkek, az otthoni, kerti és barkácstermékek, valamint a számítástechnikai eszközök iránt ugrott meg az online kereslet.
Ezzel szemben a harmadik negyedévben a GKI Digital várakozásai szerint a lakosság általános közérzete és a szűkülő, kiürülő családi kasszák összességében mindenképpen visszafogottabb év végi költést vetítenek előre.
Ugyanakkor az év hátralevő négy hónapjának forgalma – beleértve a karácsonyi szezon értékesítését is – nagyban függ a koronavírus-járvány második hullámának erősségétől és az erre adott kormányzati reakcióktól.
Az üzletekre vonatkozó esetleges korlátozások (például idősávos vásárlás, nyitvatartások korlátozása), a távmunka és a digitális oktatás újbóli bevezetése az előrejelzésekkel szemben akár nem várt fordulatokat is hozhat az online kiskereskedelmi piacon.
Ami a logisztikai lábat illeti, az érintett vállalkozások aligha bánnák, ha fennmaradna a növekedés dinamikája. Az e-kereskedelem ugyanis a KSH adatai szerint
júniusban már 6,8 százalékkal részesedett a teljes forgalomból, miután éves alapon 20 százalékkal emelkedett a volumene. Az év első felében ugyanis jól vizsgázott a logisztikai szektor.
Az online rendelések kézbesítésében a megnövekedett csomagszámok mellett az online kézbesítési preferenciák változása okozta a legnagyobb változást a 2019. január–júniusi időszakhoz képest. A GKI Digital szerint a vírus hatására a vásárlók visszatértek a házhoz szállításhoz, miközben a csomagautomatákat leszámítva csökkent a csomagponti és a személyes átvételek száma és forgalma.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.