A Dunapack szakemberei úgy látják, hogy a hagyományos „papírdobozok” kora lejárt.
A különböző iparágakat eltérően érintette a járvány miatt kialakult helyzet: volt, ahol kevesebb csomagolóanyagra volt szükség, de volt, ahol a tavaszi „karantén-zárás” miatt a megszokott mennyiség sokszorosára nőtt az igény. Ilyen terület volt például az e-kereskedelem és az FMCG szektor. Összességében elmondható, hogy a járvány
a csomagolóiparban is fokozott hatékonyságot követelt meg, és ez még inkább az innováció felé terelte a gyártókat.
A fenntarthatósági célok, az online értékesítés ugrásszerű megnövekedése, a vevői igények és a logisztikai láncok változásai már évek óta olyan folyamatokat generáltak, amelyek átírták a csomagoló- és papíripari trendeket.
A szemléletváltás fő oka, hogy a csomagolóanyag ma már egyszerre több funkciót is be tud tölteni.
Például egyre inkább része a dizájnnak, a termék imázsának, a marketingnek. Másrészt a csomagolás az ellátási láncokban a logisztikai és termékkezelési folyamatokban is javíthat a hatékonyságon, hozzájárulhat a költségek csökkentéséhez. A szakember szerint miközben régebben a csomagolóanyagok elsődleges feladata a termék védelme volt, ma már ez csupán egy a sok közül. A gyártási technológia fejlődése lehetővé tette például a „polckész” dobozok gyártását, amelyek azonnal az áruházi polcokra kerülhetnek, és az eladást is segítik.
Szerte világban működnek innovatív csomagolóközpontok:
https://www.youtube.com/watch?v=4DKrcpa8Z_E
Ez az árufeltöltés idejét akár 50%-kal is csökkentheti.
A hatékonyságjavulási törekvések a szállítás és logisztika terén is megjelennek, ahol azt is modellezik, hogy miként lehetne minél több terméket, minél kisebb helyen, minél kevesebb papíranyagot felhasználva raklapra helyezni és elszállítani. Ezen a téren akár 40%-kal jobb helykihasználtságot is sikerült elérni. Ezek mögött a fejlesztések mögött jelentős mérnöki, kutatói és elemző munka áll, és már 1%-os hatékonyságjavulás is hatalmas költségcsökkentést eredményezhet a szállításban.
A cél az, hogy csökkentsük az anyagfelhasználást és egyre több funkcióval ruházzuk fel a csomagolóanyagokat. Ha úgy tetszik, lassan beköszönt az okosdobozok kora
– tette hozzá Nagy Zoltán, a Dunapack konstrukciós vezetője.
A logisztikában és ellátási láncban bekövetkezett változások hatására már a virtuális valóságban is készítenek 3D-s csomagolásterveket.
Ezáltal a különböző látványtervek könnyen összehasonlíthatóak, anélkül, hogy akár egy gramm papírt is felhasználnának. Ez a virtuális technológia a koronavírus-helyzet alatt különösen megkönnyítette az ügyfelekkel történő egyeztetést, hiszen fizikai érintkezés nélkül is képesek voltak ellenőrizni a prototípust. Mindez a jövőben még általánosabbá válhat, nemcsak azért, mert gyorsabb mint legyártani egy próbaverziót egy csomagolásból, hanem költséghatékonyabb és „zöldebb” megoldás is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.