Magyarországon az elmúlt évtizedben arányaiban négy százalékponttal visszaszorult, így 2019-ben már a háztartások összes kiadásának az ötödét tették ki a lakhatási költségek. Azonban a szeszes italok és dohánytermékekre szánt keret számottevően meghaladja az egészségre költött összeget – derül ki az Eurostat friss felméréséből.
Az Európai Unió statisztikai hivatala hétfőn publikálta a háztartások kiadásaira vonatkozó felmérését, amelyben az európai állampolgárok költéseit költségelemekre bontva hasonlították össze a 2019-es év alapján.
Mindenképpen érdekes a friss statisztika hiszen az új koronavírus-világjárvány megjelenése előtti fogyasztói szokásokról ad egy képet, amely utólag a sokkhatás felmérésénél lesz kiemelkedően fontos.
A uniós hivatal által gyűjtött adatokból az derül ki, hogy a tagállamok polgárai legnagyobb arányban:
Ezzel szemben az EU polgárai arányaiban a legkevesebbet az oktatásra(0,9 százalék), kommunikációra(2,4 százalék) illetve a szeszes italok és dohánytermékek fogyasztására(4 százalék) majd egészség (4,4 százalék) szánták.
Míg hazánkban a háztartások főbb kiadásainak sorrendjében nem tapasztalhatóak kiemelkedő különbségek a kontinensen mért átlagokhoz képest, mégis rámutat néhány érdekes eltérésre a következő Magyarországra vonatkozó diagram.
Az európai átlaghoz hasonlóan Magyarországon is:
Ezzel szemben arányaiban a legkevesebbet szintén az oktatásra(1,7 százalék) és kommunikációra(3 százalék) költöttek a magyar háztartások, azonban a harmadik legkisebb költségelem már a ruházkodás(3,6 százalék) volt a szeszes italokkal és dohánytermékekkel(7,6 százalék) szemben a tavalyi évben.
Ez utóbbi adat azért is figyelem felkeltő, mert 3,5 százalékponttal haladja meg az egészségre(4,1 százalék) szánt összeget, míg a kontinensen ha csupán átlagosan 0,4 százalékponttal is de többet fordítottak az egészségre az alkoholhoz és a dohányhoz mérten.
Az EU statisztikai hivatalának a legkorábbi 2010-es adataival összehasonlítva néhány említésre méltó változásról is beszámolhatunk, ami alapján például a lakhatásra szánt összegek 4 százalékponttal szorultak vissza az elmúlt tíz esztendőben, de egy számottevő 2,5 százalékpontos emelkedés is tapasztalható volt az éttermi és vendéglátói szolgáltatásokra fordított összegek arányában.
A lakossági költések a bruttó hazai termék (GDP) csaknem felét, 49,9 százalékot tettek ki 2019-ben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.