Két évvel ezelőtti becslések szerint 2025-re a kereskedelmi forgalom mintegy 40 százaléka zajlik majd az online piactéren, ami jelentős hatással lesz a logisztikai folyamatokra is.
A COVID-19 járvány azonban olyannyira felülírta a megjósolt trendeket, hogy az előírt társadalmi távolságtartási gyakorlatok betartása miatt azok a fogyasztók is az online vásárlás lehetőségét választották, akik korábban nem kedvelték.
Ennek köszönhetően az online kereskedelmi forgalom sokkal hamarabb és magasabban szárnyal, mint azt előre lehetett volna látni.
Az iparág nyertese lett a vírushelyzetnek, de csak akkor tarthatja a pozícióját, ha a logisztikai folyamatok is megfelelő figyelmet kapnak.
Balogh Zsolt, a Liferay Hungary ügyvezetője szerint egy online webáruház esetén még nagyobb hangsúlyt kell fektetni a gyors és pontos kommunikációra, a raktározás fontosságára, a kiszállítás gyorsaságára, azaz a kiélezett versenyhelyzet miatt a webáruház logisztikai mechanizmusára.
A felgyorsult világban érthetően türelmetlenné váltak az online fogyasztók, nem szeretnek várni, ha valamit megrendeltek. Az ilyen szinten felgyorsult igények azonnali kielégítéséhez szükséges logisztikai infrastruktúrát azonban nem könnyű megvalósítani. A jó vásárlói élmény reményében több raktárra és hiper gyorsaságú online rendelési portálrendszerekre van szükség
– hangsúlyozza Balogh Zsolt.
A machine learning (gépi tanulás) alapú eszközökkel előre meg lehet jósolni, hogy mikor fognak elfogyni bizonyos termékek. Az automatizált rendszer időben figyelmeztet, s a technológia segítségével a vállalkozás figyelemmel tudja kísérni készleteit, így elkerülheti, hogy valamilyen cikkből hiány keletkezzen.
Megoldás lehet, tehát a valós idejű készletkezelés, amelyet azonban csak bonyolult informatikai háttérrendszerek tudnak kiszolgálni.
Ugyanis pontosan tisztában kell lenni, hány megrendelés érkezett, mennyi termék van raktáron, mikor fogynak el, mekkora a futár kapacitás, de az is fontos paraméter, hogy mennyi időt vesz igénybe a kiszállítás. Míg az online kereskedelem térnyerése előtt a hagyományos logisztikai folyamatokat könnyebb volt kezelni, addigra mára sokkal több komponensre kell odafigyelni.
A COVID-19 járvány igaz, hirtelen felemelte a feltörekvő szegmenst, de a rapid fejlődés sok akadályt is lökött a szolgáltatók elé. Például a szigorú beutazási korlátozások és egészségügyi intézkedések jelentősen megbolygatták a már bevált raktározási és logisztikai folyamatokat. Miután egyes termékeket nem lehetett bevinni az országokba: vagy hiány keletkezett vagy felhalmozódás. Bizonyos, például romlandó élelmiszereket a megfelelő raktározási és logisztikai háttér nélkül nem is lehet beépíteni az e-kereskedelem véráramlásába. Az élelmiszer-ellátóláncok tehát gondban voltak.
A digitalizáció, a virtuális tér a járvány időszaka alatt mentőövet jelentett a vállalkozásoknak, hogy szolgáltatásaikat becsatornázhassák az online piacra, de a sikerhez olyan élményplatformokra van szükség, amelyek rendelkeznek többek között személyre szabható ajánlatokkal, online kutatási lehetőségekkel (keresőmotorok), vásárlói visszajelzések kezelésével, számlakezelő funkcióval, automatizált és valós idejű készletgazdálkodással vagy a termékváltozatok könnyed kezelésével. Valamint adjanak javaslatot a vásárlási előzmények és a keresések alapján is. Ezen felül érdemes a beszállítói hálózaton belüli megrendelésekhez platformot használni a transzparencia, a visszakereshetőség érdekében és hogy tudják követni a trendeket.
A beszállítók ugyan úgy a vevőink és ha megszabadulunk az e-mailes és excel táblás B2B megrendelésektől, akkor pontosabban vagyunk képesek kiszolgálni a vevőinket, amivel növeljük a vásárlói élményt. „Hiszen nem akarjuk, hogy egy beszállító miatt romoljon a mi megítélésünk” – teszi hozzá Balogh Zsolt.
Emellett az élményplatform legyen képes az omnichannel üzleti modell megvalósítására is. Ez azt jelenti, hogy különböző értékesítési csatornákat összehangolják az ügyfelek kommunikációs csatornáival (a vezetékes, az online, a közösségi média és a mobil kommunikáció), illetve a vállalkozás összes digitális megoldásával (weboldal, portálfunkciók, kereskedelem, intranet, analitika).
Az ilyen professzionális digitális élményplatformok minőségibb rendelkezésre állást és szolgáltatást, kevesebb képzést, illetve költséget jelentenek. Ezenkívül átláthatóbbá teszik a logisztikai és kereskedelmi folyamatokat is. Ha pedig a vállalkozás hatékony és emellett optimális költséggel működik, akkor hamar a verseny élére kerülhetünk
– erősíti meg Balogh Zsolt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.