A korlátozások súlyos károkat okoznak a szolgáltatási szektorban, de a feldolgozóipart és a munkaerőpiacot kevésbé érintik – ez derül ki olyan alternatív mutatókból, mint a kamionok futásteljesítménye, a munkába és a szórakozóhelyekre megtett út, vagy az éttermi foglalások száma. A Financial Times szerint ezek kevésbé átfogók, mint a hivatalos statisztikák, de pontos képet festenek. Az adatokból az derül ki: több ember jár munkába, mint tavasszal, a járvány első hulláma idején, és nincs fennakadás az iparban.
A kormányok arra összpontosítanak, hogy működésben tartsák a gazdaságot, és a szabadidős tevékenységet, valamint a kiskereskedelmi forgalmat korlátozzák”
– hangsúlyozta Bert Colijn, az ING közgazdásza.
A szórakoztató-központok és a plázák látogatottsága zuhant november első hetében a Google telefonadatai szerint. Ez ott volt látványos – például Franciaországban és Írországban –, ahol bezártak minden, nem alapvető szükségleti cikket árusító boltot. A csökkenés kisebb a Németországhoz hasonló helyeken, ahol kevésbé szigorú a karantén. Vannak olyan országok, mint Spanyolország és Olaszország, ahol országos korlátozások helyett a kijárási tilalom és a helyi lezárások elegyét alkalmazzák.
A gyárak működnek, az építkezések is folytatódnak a legtöbb európai országban, így a munkába járás sehol nem esett vissza a tavaszi szintre. Franciaországban 30 százalékkal csökkent a hónap első hetében – ez a tavaszinak csupán a fele –, Németországban pedig alig változott a gazdaság nyári megnyitásakor elért csúcshoz képest. Ana Boata, az Euler Hermes vezető makrogazdasági kutatója úgy véli: a negyedik negyedévben az új korlátozások hatására a talpra állás „elhúzódhat ugyan, de nem siklik ki”. Előrejelzése szerint az év utolsó három hónapjában az eurózóna GDP-je negyedéves bázison 4 százalékkal fog zsugorodni. Ám figyelmeztetett: nő a hosszú távú negatív hatások veszélye, több vállalat mehet csődbe, emelkedhet a munkanélküliség és a bankszektorra nehezedő nyomás.
Az európai gazdaság pajzsa az exportorientált feldolgozóipar. A német kamionok futásteljesítményét mérő index szorosan összefügg az ipari termeléssel, és erős maradt november első hetében is. Az európai ellátási lánc a kapacitása 94 százalékán működik a Shippeo logisztikai platform szerint, amely valós időben követi a szállítmányozási adatokat, valamint az erőművek kibocsátását. Az ellátási lánc zavartalanságához nagyban hozzájárul, hogy a tavaszi gyakorlattól eltérően most nyitva maradtak az uniós határok az áruforgalom előtt.
A kereskedelmi forgalom volumenét jól tükrözik a Kína, valamint Kelet-Ázsia és Európa között hajókon szállított konténerek után fizetett díjak, amelyek a Freightos Baltic index szerint folyamatosan emelkedtek októberben és november elején is.
Az ipar talpra állása egyelőre szilárdnak látszik, és a különbség az ágazat és a szolgáltatási szektor között a következő hónapokban várhatóan tovább nő majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.