BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Életbe léphet a földrajzi árujelzők védelméről szóló EU-Kína megállapodás

A tervek szerint 2021 elejétől életbe lépő megállapodás lehetővé teszi, hogy a fogyasztók az eredeti minőségű termékeket vásárolhassák.

Az Európai Unió Tanácsának jóváhagyásával 2021 elejétől életbe léphet az a megállapodás, amely száz európai földrajzi árujelzőnek (a termék földrajzi származásának feltüntetésére használt földrajzi jelzés és eredetmegjelölés) Kínában, illetve száz kínai földrajzi árujelzőnek az unióban biztosít védelmet azok jogtalan használatával, termékutánzatokkal szemben – közölte az uniós tanács hétfőn.

A tájékoztatás szerint a megállapodás lehetővé teszi, hogy a fogyasztók az eredeti minőségű termékeket vásárolhassák.

A Kínában oltalom alá helyezett földrajzi árujelzők uniós jegyzéke olyan termékeket tartalmaz, mint az olasz cava, a francia champagne, a görög feta, vagy az ír viszki, a müncheni sör, az ouzo, a lengyel vodka, a porto, a pármai sonka és a spanyol manchego birkasajt. A földrajzi árujelzővel védett kínai termékek között pedig egyebek mellett a pihszieni babpép, az ancsi fehér tea, a pancsin rizs és az ancsiui gyömbér szerepel – közölte.

Fotó: Kallus György / VG

Az uniós bizottság korábbi tájékoztatása szerint az elmúlt években az uniós agrár-élelmiszeripari termékek exportját vizsgálva Kína volt a harmadik legjelentősebb célország. A kivitel értéke elérte a 14,5 milliárd eurót (mintegy 5000 milliárd forint). A földrajzi árujelzők oltalma alatt álló termékek, köztük borok, számos mezőgazdasági termék és szeszes italok értéküket tekintve a teljes kivitel mintegy 9 százalékát teszik ki.

A megállapodás jövő év elején esedékes hatálybalépését követő négy év elteltével mindkét fél részéről további 175-tel bővül a földrajzi árujelzővel ellátott termékek köre.

Az uniós minőségbiztosítási politika keretében ez idáig több mint 3300 európai földrajzi árujelző van bejegyezve.

Az uniós földrajzi árujelzővel ellátott termékek piacának értéke mintegy 74,8 milliárd euró, ami a teljes uniós élelmiszer- és italpiac értékének 6,8 százalékát teszi ki. E termékek exportja 16,9 milliárd euró, ami a teljes uniós élelmiszer- és italexport 15,4 százaléka.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.