A második negyedévben a koronavírus-járvány a GDP érdemi visszaesését okozta az európai országok körében, míg az eurózónában két számjegyű csökkenést regisztráltak. Érdemes megvizsgálni legfőbb külkereskedelmi partnerünk, Németország teljesítményét, ahol az erős exportorientáltság és járműipari kitettség ellenére a visszaesés 3,4 százalékponttal volt kedvezőbb az eurózóna átlagos teljesítményénél. A relatíve kedvezőbb német gazdasági teljesítményt nagymértékben segítette a kormányzat aktív válságkezelése: a munkaerőpiaci programok a lakossági vásárlóerő megőrzését, a bizalom fennmaradását eredményezték, a kormányzati fogyasztás emelkedése, valamint az államhoz köthető építési jellegű beruházások élénkítése pedig közvetlenül támogatta a GDP-t.
Az exportorientált feldolgozóipari nagyhatalom a globális leállás ellenére felülteljesítette a többi nagy európai gazdaság növekedését. Németország GDP-je 11,3 százalékkal mérséklődött éves összevetésben a második negyedév során (szezonálisan és naptárhatással igazított adatok alapján).
Visszaesése 3,4 százalékponttal volt kedvezőbb az eurózóna átlagos teljesítményénél, és 2,2 százalékponttal a magyar GDP változásánál. Különösen érdemes megvizsgálni mindezt annak fényében, hogy a kínálati és a keresleti korlátok hatására leálló globális kereskedelem eredményeként az ipari export Németországban is nagymértékben esett vissza. Összhangban az akadozó ellátási láncokkal és a visszaeső kereslettel, a német járműgyártás teljesítménye több mint 50 százalékkal mérséklődött a második negyedévben. A továbbiakban annak járunk utána, milyen tényezők állnak a tetemes kitettség ellenére relatíve kedvező teljesítmény mögött a koronavírus tavaszi, aktív szakaszában.
A relatíve kedvezőbb német gazdasági teljesítményt nagymértékben segítette a kormányzat aktív válságkezelése. A kormányzat munkaerőpiaci programjai a lakossági vásárlóerő megőrzését eredményezték, a kormányzati fogyasztás emelkedett, az államhoz köthető építési jellegű beruházások is élénkültek – ez mind támogatta a relatíve kedvező német helyzetet (ábra).
A második negyedévben a kormányzati fogyasztás tovább bővült, és pozitívan járult hozzá a gazdasági teljesítményhez. A kormányzati fogyasztás a közösségi fogyasztást és a kormányzat által a háztartásoknak juttatott transzfereket is tartalmazza, ez a német GDP mintegy 20,4 százalékát teszi ki. A kormányzati programoknak köszönhetően a kormányzati fogyasztás emelkedése (plusz 3,8 százalék) enyhítette a második negyedévi GDP-visszaesést, amely így alacsonyabb volt, mint az eurózóna átlagos csökkenése.
Az állami beruházások kismértékben tompítani tudták a GDP második negyedéves visszaesését. Bár a bruttó állóeszköz-felhalmozás összességében csökkent, az építőipari beruházások hatására nemzetközi összevetésben az ország a mérsékeltebb visszaesést elszenvedők közé tartozott. A gépberuházások érdemi, 19,2 százalékos csökkenést mutattak, míg az épületberuházások – részben a kormányzati aktivitás megnövekedése miatt – csak enyhébb mértékben, 4,2 százalékkal csökkentek.
Az állami aktivitáshoz köthető egyéb építmények létrehozása csak Németországban és Finnországban tudott bővülést felmutatni éves összevetésben az Európai Unióban.
A termelés oldalról vizsgálva a második negyedév során egyedül az építőipar tudott bővülni (plusz 1,7 százalék) az előző év azonos időszakához képest, ez a GDP alakulásához plusz 0,7 százalékponttal járult hozzá. Az állami szektorhoz kötődő infrastruktúra-fejlesztések és -felújítások sikeresen tudták tompítani a GDP visszaesését.
A sikeres német válságkezelés fontos elemei a gyorsan bevezetett, széles körű és hatékony munkahelyvédelmi programok, amelyek biztosították a munkavállalók munkaerőpiaci státuszának és a vásárlóerő értékének megőrzését.
A nagyvonalú munkahelyvédelmi intézkedéseknek köszönhetően a jövedelmek viszonylag stabilan alakultak.
A németországi rövidített munkavégzés (Kurzarbeit) igénybevételi lehetőségének időtartamát 12-ről 24 hónapra emelte a kormányzat, így az elhúzódó válság miatti munkaidő-csökkentés következtében kieső munkabér 60-80 százalékát felső korlát nélkül téríti meg az állam.
A családosok számára emelt összegű Kurzarbeitet vezettek be, melynek mértéke 7 százalékponttal magasabb az alapesetnél.
A kormányzat rövidített munkaidőt támogató programja az ideiglenes lezárások idején is elősegítette a fogyasztói bizalom fenntartását, majd a korlátozások feloldásával összhangban a megerősödését. Ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy augusztusra a német kiskereskedelmi forgalom a válság előtti szintje fölé emelkedett. A német munkaügyi hivatal adatai szerint 2020. április és július között a német foglalkoztatottak átlagosan közel 10-14 százalékát foglalkoztatták Kurzarbeitban. (2020. márciusban 2,6 millió, áprilisban 6,0 millió, májusban 5,9 millió, júniusban 4,6 millió és júliusban 4,4 millió foglalkoztatott részesült a Kurzarbeitben.)
A kormányzat a német újraegyesítés óta nem látott méretű, a GDP mintegy 20 százalékára rúgó fiskális programot fogadott el a vállalati szféra megsegítésére, amelyben a nagyvállalatok, a kkv-k, az egyéni vállalkozók és a startupok egyaránt nagyfokú támogatást kapnak.
Az elsősorban közép- és nagyvállalatok számára kialakított, 500 milliárd euró keretösszegű Gazdaságstabilizációs Alapból 400 milliárd euró értékben az ötmillió eurót meghaladó, nagy összegű hitelekhez kapcsolódó garanciavállalás társul, míg százmilliárd euró értékben a likviditási nehézségekkel küzdő vállalatokat tőkésítik fel az állam maximum tíz évre szóló csendestárssá válása mellett.
A kkv-k és az egyéni vállalkozók 50 milliárd euró vissza nem térítendő állami támogatást kapnak, míg a startupok részére további kétmilliárd euró kockázatitőke-forrást biztosítanak. Ezeken túlmenően a német fejlesztési bank további százmilliárd euró értékben nyújt hiteleket és garanciát egyedi feltételekkel a vállalati szereplőknek.
A versenyképesség megőrzésére, valamint a válságot követő zöld növekedési fordulat elősegítésére egy hosszú távú, modern közlekedésfejlesztési programot indítanak. Az állam 2,5 milliárd eurós programot hirdetett az elektromos autók töltő-infrastruktúrájának fejlesztésére, és kétmilliárd euró értékben támogatja a járműipar beruházásait az elektromos autózásba. Egyrészt keresletélénkítő céllal, másrészt a fogyasztói szokások megváltoztatásának irányítására az elektromos autó vásárlására fordítható, autóként háromezer eurós állami támogatást a kétszeresére, hatezer euróra emelte, negyvenezer eurós vételárig.
Összességében a német kormányzat gyors és határozott lépései, a kormányzati beruházások és a fogyasztás növekedése, valamint a munkahelyek megtartására hozott lépések eredményeként a német GDP az eurózóna átlagánál mérsékeltebb ütemben csökkent.
Az eddig sikeres német válságkezelés részét képezik a gazdasági következmények kezelésére hozott gazdaságvédelmi intézkedések, amelyek középtávon is lefektetik a német gazdaság kilábalásának irányát és versenyképességének tartós fennmaradását.
A szerző az MNB közgazdasági elemzője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.