A magyar pezsgőpiac évi 20-21 millió palackot forgalmaz, megközelítőleg a felét az év végi szezon adja
– mondta Kovács György, a Törley Pezsgőpincészet Kft. ügyvezetője a Világgazdaságnak.
A cégvezető rámutatott, hogy ezzel az attitűddel Magyarországot azokhoz a piacokhoz lehet sorolni, amelyeken a pezsgőfogyasztás erősen a szilveszteri időszakra tolódik, a szezonon kívül pedig jellemzően csak a kiemelt ünnepi alkalmaknál (születés- és névnapok, házasságkötések, évfordulók) van rá igény.
A Törley éppen ezért évek óta nagy hangsúlyt helyez a „deszezonalizációra”, vagyis arra, hogy a pezsgőfogyasztást minél inkább kihúzzák a decemberi hónapból.
„Ez a törekvésünk leginkább a Hungaria pezsgőmárkánk esetében járt sikerrel, itt az elmúlt esztendőben egyértelmű mennyiségi elmozdulást látunk a szezonon kívüli időszak irányába” – mondta.
A koronavírus-járvány hatásairól Kovács György kifejtette, hogy a tavaszi első hullám egy egy hónapos periódusban jókora visszaesést okozott a pezsgőértékesítésben. Ennek meghatározó oka a gasztronómiai egységek bezárása volt.
Áprilistól kezdődően viszont normalizálódtak az eladások, a nyár elejére pedig az előző évi szintre tért vissza a fogyasztás.
Sőt, mivel többen üdültek belföldön, a vásárlások enyhe növekedést mutattak 2019-hez képest.
Aztán az őszi második hullám ismét elsodorta a vendéglátóhelyeket, az utolsó negyedév pedig újra enyhe mínuszt okozott a pezsgőknél.
„Ezen nincs mit csodálkoznunk, hiszen olyan fogyasztási csatornák záródnak el, amelyek a pezsgő számára elengedhetetlenek. A már említett gasztronómiai szektoron kívül ilyen a travel retail, a színházak, a házibulik vagy a nagy szilveszteri partik. Minden olyan intézkedést megértünk és elfogadunk, amely az emberek egészségét szolgálja, akkor is, ha ez valamelyest csökkenti a forgalmunkat” – mondta Kovács György.
A pandémia nyomot hagyott az exporton is, szintén hullámzó intenzitással. A pezsgőpincészet főbb piacain (Észtország, Svédország, Kanada) év közben szinte semmilyen változás nem állt be, a mostani időszakban viszont ezeket is egyfajta zsugorodás jellemzi.
A Törley ügyvezetője az új évi várakozásokról is beszélt. Szerinte az év első fele – de ebbe akár még a nyár is beleeshet – az élet normalizálódásáról fog szólni, ami érinti a pezsgőfogyasztást is. Kiemelte, hogy számukra örömteli pillanat lesz, amikor a gasztronómia újraindulhat.
Abban is bíznak, hogy a 2021-es év végi szezont és a szilvesztert már úgy fogják megélni, hogy a koronavírust teljes mértékben maguk mögött tudhatják.
Ha ez bekövetkezik, folytatódhat a 2014-től tartó upgrading tendencia a pezsgőpiacon. Ennek lényege, hogy a vásárlók egyre magasabb értékű pezsgőket keresnek.
Ez oda vezetett, hogy bár az elmúlt időszakban az éves fogyasztás stabil volt, vagy legfeljebb pár százalékot növekedett, értékben két számjegyű volt a bővülés.
Meggyőződésünk, hogy a pandémia elmúlásával a világ pezsgőfogyasztása vissza fog térni az eredeti, leginkább értékben növekvő medrébe
– mondta az ügyvezető.
Az ízvilág kapcsán a Törleynél érdekes trendet tapasztalnak: Magyarországon a pezsgőfogyasztás a szárazabb irányba megy el. Határozott igény mutatkozik az édes pezsgők helyett a száraz pezsgőkre. Szembetűnő a 0,2 literes pezsgők térnyerése is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.