BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alku van, már csak pénz kell a metróhoz

Úgy tűnik, megérte kitartania a BKV-nak a 3-as metró középső szakasza körüli konfliktusban, hiszen majd a felére faragta le a Swietelsky Vasúttechnika követelését. Ám még így is kérdés, honnan lesz pénze a fővárosi cégnek a kilencmilliárdos többletigény kifizetésére.

A tartalékkerettel együtt 9,5 milliárd forinttal emelkedhet az M3-as metróvonal alagút-rekonstrukciójára kötött szerződés szerinti összeg – jelentette be a BKV egy közleményben.

Ezt az összeget a fővárosi cég a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-nek fizeti ki, amely a felek között

a múlt héten született szándéknyilatkozat értelmében január 11-én megkezdi a munkálatokat a vonal középső szakaszán.

A karácsonyi fejlemény egy majd egy éve húzódó vitát zárhat le, amely alapvetően a Swietelsky Vasúttechnika 18,4 milliárdos többletigényéről szólt. Az alku véglegesüléséhez azonban még hatósági jóváhagyás is szükséges.

A vállalkozó ezt az összeget tucatnyi jogcímen követelte a BKV-tól, amely ebből mindössze 8,2 milliárdot ismert el. A fennmaradó rész a fővárosi vállalat szerint mérnökileg nem volt alátámasztva, márpedig a Swietelsky Vasúttechnika egyértelművé tette, hogy amíg a tömegközlekedési vállalat nem teljesíti az igényét, addig nem folytatja az alagút kivitelezését.

Fotó: Világgazdaság

A feladatra még 2017. szeptember 4-én kötöttek szerződést 47,8 milliárd forint értékben, és további 5 százaléknyi, vagyis 2,39 milliárdos tartalékkerettel. Ez idén július 24-én kifutott, így szükségessé vált az eredeti megállapodás módosítása. Erre már korábban is volt példa: az alapszerződést háromszor (2017 novemberében és 2018 májusában, valamint decemberében) sikerült harmonizálni, a negyedik abszolválása azonban zátonyra futott.

Ez különösen november 7. után vált kínossá, amikor a 3-as metrót a belvárosi szakaszon lezárták, az utasforgalmat pedig a felszínre, pótlóbuszokra terelték át, miközben az alagútban semmiféle munkavégzés nem zajlott. (Igaz, az itteni szakasz állomásainak modernizálása megkezdődött, ezt a megbízást egy másik Swietelsky-leány, a Swietelsky Építő Kft. nyerte el mintegy 86,6 milliárd forintért.)

A BKV hiába helyezte kilátásba a szerződésből való kilépést, illetve új közbeszerzési eljárás kiírását, a vita még ezután is hónapokig parttalan volt. Aztán – ahogyan arról a Világgazdaság is beszámolt – az anyacég, az osztrák Swietelsky AG decembertől visszahívta a Vasúttechnika egyik ügyvezető igazgatóját, és ez a lépés felgyorsította az eseményeket.

Végül a BKV és a cég is engedett – az utóbbi többet –, így született meg az alku a 9,1 milliárdos többletköltség elszámolásáról, valamint arról, hogy a pótmunkák fedezetének biztosítására egy 5 százalékos tartalékkeret álljon rendelkezésre.

A BKV az egyezség kommunikálásakor előreszaladt: szerinte a középső vonalszakasz forgalomba helyezése 2023 januárjában várható. Csakhogy egyelőre még nem világos, hogy miből teremtik elő a Swietelsky Vasúttechnikának megígért pluszpénzt.

Az M3-as rekonstrukciója az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül összességében 217,4 milliárd forintba kerül. Ebből 172,7 milliárd uniós pénz, 44,7 milliárdot pedig a központi költségvetés finanszíroz.

A Világgazdaság információi szerint a projekten belüli átcsoportosításokkal legfeljebb 8,5 milliárd forint szabadítható fel, és már ez is csökkentheti az eredetileg tervezett műszaki tartalmat, de mintegy 1 milliárd forintnyi forrás még így is hiányozhat. Az ügyben kerestük a BKV-t, de lapzártáig nem érkezett reakció.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.