Hasonlóan a világ más országaihoz a COVID-19 járvány a magyar munkaerőpiacra is jelentős hatással volt. A gazdaság lelassulásával és a különböző szabályozások életbe lépésével a vállalatoknak és a munkavállalóknak egyaránt alkalmazkodniuk kellett az új helyzethez. A cégeknek át kellett értékelniük az üzleti terveiket, az emberi erőforrás igényeiket és a toborzási stratégiáikat is. A munkavállalók pedig más szemszögből kezdték vizsgálni karrierútjaikat és munkalehetőségeiket.
Idén különösen érdekes volt megvizsgálni a munkaerőpiaci változásokat a pandémia árnyékában. Az elmúlt év minden tekintetben rendhagyó volt, tele kihívásokkal mind a munkáltatók, mind a munkavállalók számára. Ennek ellenére a Haysnél ma is folyamatos növekedést tapasztalunk ügyfeleink toborzási igényeiben és továbbra is kitartóan keressük a legjobb jelölteket
– mondta Tammy Nagy-Stellini, a Hays Hungary ügyvezetője.
A járványhelyzet számos iparágat érzékenyen érintett, bizonyos területeken viszont fellendült az emberi erőforrásra való kereslet.
A gyógyszeripar azon kevés iparág között volt, amely növekedni tudott az elmúlt időszakban.
A szektor vonzóbb lett a más területeken dolgozó jelölteknek is, így rengetegen jelentkeztek gyógyszeripari állásokra tapasztalat nélkül, főként értékesítői pozíciókra. A cégek viszont a legtöbb állás esetében továbbra is ragaszkodnak a releváns diplomához és munkatapasztalathoz.
Szemben más iparágakkal az IT területén általános bővülés volt tapasztalható és sok pozíció esetében béremelkedések is történtek.
Az otthoni munkavégzés kényszerűsége nyomást gyakorolt a cégek digitális átalakulásának ütemére. Azon vállalatok, amelyek eddig halogatták a technológiai fejlesztéseiket, most be kell hozniuk ezt a lemaradást, legyen szó infrastrukturális beszerzésekről, alkalmazásokról vagy felhő alapú megoldásokról.
Az informatikai pozíciókon belül tovább nőtt a kereslet az ügyfélközpontú webfejlesztőkre és az UX/UI designerekre. Felértékelődött az IT Security fontossága, így az elkövetkező években ezen a területen is várhatóan több álláslehetőség lesz elérhető. A DevOps területre pedig folyamatos munkaerőhiány jellemző.
2020-ban bizonyos szektorokban a vállalatok létszám- vagy óraszámcsökkentést alkalmaztak az üzletmenet biztosítása érdekében, ugyanakkor a meglévő munkaerő-állomány megtartására és jóllétére is kiemelt figyelmet kellett fordítaniuk. Napjainkra felértékelődött a coaching és a motiváció szerepe, valamint fontosabbá vált a folytonos kommunikáció a munkavállalók felé és a bizalomépítés az online térben dolgozókkal.
A járványhelyzet eddig nem látott módon alakította át a hazai munkaerőpiac dinamikáit. 2020-ban a legtöbb cég stratégiájának középpontjába került a változásmenedzsment. A hr csapatoknak napok vagy hetek leforgása alatt kellett új hr stratégiákat kialakítaniuk és levezényelniük. 2021-ben a munkáltatók legnagyobb kihívása a munkavállalók megtartása és bizalmuk megerősítése vagy adott esetben visszaépítése lesz. Mára a legtöbb vállalatnál növekvő optimizmust látunk. A leépítések helyét a bővülés vette át, ami azt jelzi, hogy a munkahelyekre lassan visszatér a hr lényege, az ember
– mondta Erős Ferenc, a Hays Hungary hr divíziójának szenior csapatvezetője.
A munkahelyi elégedettség összességében nem sokat változott a korábbi évhez képest. A válaszadók 45 százaléka állította, hogy elégedett a jelenlegi fizetésével. Emellett 60 százalék tervez munkahelyet váltani a közeljövőben (ez 2019-ben 55 százalék volt).
A Hays Salary Guide felmérési eredményei szerint 2020-ban a válaszadók 48 százalékának nőtt a fizetése, míg 2019-ben 76 százalékuknak. Ennek hátterében az állhat, hogy a munkavállalók korábban a nagyobb fizetést jellemzően munkahelyváltással érték el (37 százalék), most inkább a stabilitást keresik. Így a magasabb fizetések elsődleges forrása az éves fizetésemelés (26 százalék), és második helyre rangsorolódott a munkahelyváltás (20 százalék), mint indok.
Egy új állás megpályázásakor a munkavállalók elsődleges szempontja továbbra is a fizetés, a munka-magánélet egyensúly és a lokáció után.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.