Tartható a Zalazone ez év végére tervezett átadása, és a 45 milliárd forintos költségkerete?
Igen, ez reális. A 45 milliárd forinthoz rendelt műszaki tartalmat az év végéig át szeretnénk adni, tartjuk az ütemtervet. A munka modulonként folyik. A most folyók között vannak korábban indítottak és négy újabb is. Ez utóbbiak a kis sebességű, azaz vizes kezelhetőségi pálya, és a (ezt nem értettem, milyen) tesztfelület, amely az önvezető funkciók tesztelése szolgál, a dombok nevű modul, amelynek részeként különböző meredekségű és tapadási tényezőjű utakat építünk, végül pedig elkészül a zajmérő szakasz is. Ezeken felül már az év közepére befejezzük a városi tesztkörnyezetet teremtő smart city-t és az autópálya szakaszt.
Mit tud a smart city?
A tizenöt hektáras területen egy valósághű városias tesztkörnyezetet alakítunk ki. Az 1-3 emelet magas épületeket imitáló épülethomlokzatok kialakítása már folyik hatszáz méter hosszon. A smart city-ben alapvetően valamilyen biztonsági szempontból kritikus eseteket szeretnénk megjeleníteni, mert az önvezető autók szempontjából fontos országúti tesztelést a tesztpályán nem lehet teljesen megvalósítani. Olyan, az európai forgalomban is jellemző helyzeteket, körülményeket is kialakítunk, mint például a többsávos kereszteződés, a kerékpársáv, vagy a buszsáv.
Szó volt korábban az M76-os út igénybevételéről is.
Igen, ugyanis a projektben részt vevő autóipari cégek korábban jelezték, hogy szükségük lenne egy olyan autópályszakaszra, amelyen sebességkorlátozás nélkül tesztelhetnek, valós körülmények között. Az M7-es autópályáról Zalaegerszegre vezető, mintegy hatvan kilométer hosszú M76-os gyorsforgalmi útnak nagyjából a középső, tizenkét kilométeres szakaszát szánjuk erre a célra. A szakaszt már eleve ezen szempontok szerint, például maximum 270 kilométeres óránkénti sebességre tervezték. A mostani üzemeltetési koncepció szerint hetente egyszer zárjuk le az érintett fél útpályát a tesztelés számára, a másik megy tovább a forgalom. Ehhez lesznek igazítva a visszatartó rendszerek, például a szalagkorlát és más biztonsági megoldások. A szakasz használatát szolgáltatásként kínáljuk majd.
Mi célt szolgál a Zalazone magyar-osztrák-szlovén megállapodása?
Ez a trilaterális együttműködés teszi lehetővé az önvezető autók minél változatosabb környezetben történő tesztelését. Fontos, hogy ezek a járművek egymással és a környezetükkel is kommunikálnak, és e kommunikáció bonyolultabb, ha ezt más-más országok rendszerei között, illetve azokat váltogatva, roamingolva teszik. Azonban hibátlanul kell működnie. A Zalazone 2017-ben Európában elsőként tette lehetővé – szigorú biztonsági előírásoknak megfelelve – az önvezető járművek tesztelését.
Nem veti vissza a koronavírus-járvány a Zalazone által már kínált szolgáltatások igénybevételét?
A rendelkezésre álló elemeket már 2018 óta adjuk bérbe. Ezek a dinamikai felület, a kezelhetőségi pálya, a smart city már elkészült elemei, és a belső utak egy része. A három éve kínált pályabérlet rendszere jól működik, egyre több a vevőnk. Sőt, a múlt év ősze óta már olyan mérnöki szolgáltatásokat, eszközöket is kínálunk a pályához, amelyek abban segítik a bérlőinket, hogy minden szituációban tesztelhessék járműveiket. A covid hatását azonban mi is érezzük, hiszen a vevőink jelentés része külföldről érkezik, és számukra nehezebbé vált az országba történő belépés, és a hazautazás is. Ám mivel Európa-szerte ugyanez a helyzet, nem kerültünk hátrányba más tesztpályákhoz képest. Fő riválisunk, a spanyolországi Idiada körülményei még rosszabbak, mert az ottani járványhelyzet súlyosabb a magyarországinál. Abszolút értékben azonban csökkent a mi
megbízóink száma is.
Egyes iparágban a járványhelyzet miatt nehezebbé vált az eszközbeszerzés, az anyagellátás. Történt hasonló a Zalazone esetében is?
Szerencsére nem, a projekt a tervezettek szerint, ütemesen halad.
Az építkezés kínálta munka, és beszállítási lehetőségen felül Zalaegerszegnek mi haszna van a Zalazone-ból? Például az üzemeltetésben való részvétel?
Maga az üzemeltető szervezet legfeljebb 30-50 fős lesz, a projekt nagy előnye más: katalizátorként működik, hiszen a hozzá kapcsolódó beruházások további vállalkozásoknak is sok munkát jelentenek.
Olyan fejlesztői munkahelyek jönnek létre, amelyek nagy hozzáadott értéket állítanak elő. Az első ilyen már meg is van: az AVL 100-150 fősre tervezett fejlesztőközpontot hoz létre a kerítésünkön kívül, de közvetlen hozzáférése lesz a tesztpályához. Még nagyobb létszámot jelent majd a Rheinmetall zalaegerszegi harckocsigyára, amellyel sok szinergia kihasználására kínálkozik lehetség.
A társaságnak például a Zalazone-on belül is lesz tesztlétesítménye, amely több száz főnek teremt munkalehetőséget. Az említett AVL a mellettünk lévő innovációs parkban alakítja ki a központját, és már további multikkal is folynak a tárgyalások arról, hogy kutatóintézeteket hoznak létre a parkban. Természetesen e cégeknek köszönhetően nőni fog Zalaegerszeg iparűzési adó bevétele, emelkedik a szálláshelyein eltöltött vendégéjszakák száma, és más szolgáltatásainak igénybevétele.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.