Több mint féléves leállás után, május 28-án újraindulhat az esküvőipar. Az ágazat vállalkozói megsínylették a járványt:
tavaly csak a nyári hónapokban lehetett igazán lakodalmakat tartani, de azt is létszám-, ősszel pedig időkorlát mellett, majd az év végén ismét a tavaszihoz hasonló teljes tilalom lépett életbe, és csak most jön az enyhülés.
A korábbi évekhez képest sokkal több esküvőt terveztek az idei tavaszra a párok, mivel a tavaly elhalasztott lakodalmak közül is sokat 2021 áprilisára, májusára tettek át, a nyári időpontok közül ugyanis sokat már lefoglaltak azok, akik egyébként is 2021-ben akartak egybekelni – mondta a Világgazdaságnak Isik Zsuzsa, a közel 26 ezer tagot és több száz szolgáltatót számláló Menyasszonyi Csevegő Facebook-csoport alapítója. Hozzátette,
az idei korlátozások miatt a tavalyinál többen mondták le véglegesen a lakodalmat, sok pár belefáradt, hogy nem ritkán a harmadik-negyedik időpontot kellene elcsúsztatnia. Olyanok is vannak, akik a végsőkig kitartanak, vagy a pontos dátumról csak később döntenek.
Mindez az ágazat szolgáltatóira is nagy hatással van, mivel kisebb megszakításokkal már egy éve alig van bevételük, sokaknak nehézséget okoz a foglalók visszafizetése. Egy az említett csoportban végzett ágazati felmérés szerint az esküvői szolgáltatók több mint 70 százaléka egyéni vállalkozó, és legfeljebb a kata elengedését tudták eddig állami segítségként igénybe venni. Az is kiderült, hogy a vállalkozók legfeljebb elvétve váltottak profilt vagy bővítették tevékenységi körüket. A megkérdezettek több mint 90 százalékának csökkent tavaly az árbevétele, és harmaduk szerint az idén még kevesebb bevételhez jutnak, 31 százalékuk azonban bevételnövekedésre számít.
A vállalkozók mintegy 30 százalékának egyetlen ügyfele sem mondta le idén végérvényesen a megbízását, 34 százalék nyilatkozott úgy, hogy megrendelőinek kevesebb mint 10 százaléka mondta vissza a szolgáltatást, és 21 százalék esetében a végleges visszamondások száma az ügyfelek 10–25 százaléka közé esett. Az időpontokban nagy rugalmasságot kíván meg a helyzet az esküvőipar vállalkozóitól, mert ugyan a megkérdezettek 16,4 százalékánál egyetlen ügyfél sem változtatott az időponton, és csaknem 60 százalékuk esetében a megrendelők kevesebb mint negyede tette későbbre, ugyanakkor 20 százalékuknál már minden második pár átütemezte a megbízást. A válaszadók kétharmadának van olyan ügyfele is, aki a jövő évre halasztotta az esküvőt, és harmadának lett új megbízója azért, mert az nem volt elégedett az előző szolgáltató válságkezelésével.
A vállalkozók negyede rendelkezik tartalékkal és megbízásokkal, ők nem aggódnak a bevételek miatt, további 20 százalékuknak három–öt hónapra elegendő forrása van, 10 százalékuknak tartalékuk ugyan nincs, de munkájuk igen, ezért nem tartják kritikusnak a vállalkozás pénzügyi helyzetét. Az árak nagyobb mértékű emelkedésére a felmérés alapján nem kell számítani, a válaszadók 31 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem emelkedtek a költségei, ami az áremelést indokolná, és ugyanennyien válaszolták azt, hogy bár szükség lenne emelésre, nem fogja ez meglépni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.