Az óceánba, tengerekbe veszett áruszállító konténerek száma hét éves rekordot döntött tavaly a hajózási világszervezete (WSC) kimutatása szerint.
A gumiabroncstól a fehérneműn át az okostelefonokig a legváltozatosabb a termékeket és alkatrészeket tartalmazó konténerekből 2020-ban háromezernél is több potyogott a vízbe és süllyedt a tengerfenékre.
A rekorder a 364 méter hosszú One Apus nevű hajó volt, amely november végén került viharba Hawaii partjaitól 1600 tengeri mérföldre és több mint 1816 óriás fémdoboz hullott róla a vízbe. Ennél nagyobb katasztrófa legutóbb 2013-ban ért konténerszállító hajót, akkor a japán MOL Comfort tört ketté Jementől délre az Indiai óceánon és vitt magával hullámsírba 4293 konténert.
A felgyorsult világkereskedelem és a lazán vett biztonsági szabályok számlájára írható balszerencse sorozat az idén folytatódott, már ezernél már az elmerült konténerek száma. Érdekesség, hogy a világ legnagyobb tengeri áruszállító társasága, a dán A.P. Moller – Maersk volt a szenvedő alanya a két legnagyobb balesetnek.
A legtöbb baleset Kína- és az Egyesült Államok közti úton történik. A MSC Aries Long Beachből tartott Kína felé január végén, amikor 46 konténere zuhant a Csendes óceánba.
Clive Reed, aki egy hajózás biztonsággal foglalkozó tanácsadó céget vezet, a Bloombergnek elmondta, hogy sokasodó baleseteknek törvényszerű okai vannak.
A fuvarozók mintha a Need for Speed számítógépes játék szereplői lennének, a beszűkült szállító kapacitások maximális kihasználására törekednek.
A járvány az e-kereskedelmet elképesztő mértékben felpörgette, az ENSZ szakosított szervének összesítése szerint a globális kiskereskedelem 20 százaléka már az interneten zajlik, de az áruk fizikai célba juttatása döntően a tengerjárók közvetítésével történik, egyre komolyabb logisztikai felkészültséget megkövetelve. A hajóknak minél gyorsabban kell fordulniuk a kikötők között, a rakodást is fel kell pörgetni, hogy tartani tudják a tempót.
A hajók egyre nagyobbak, a Lego kockaként egymásra halmozott konténerhegyek egyre magasabbak leszek, stabilitási problémákat is felvetve.
A fent említett hajók alig egy-két évesek, az Essen is csak tíz éves szeli az óceánt. Ráadásul a klímaváltozás velejárójaként a tengeri viharok is egyre nagyobb pusztítást képesek végezni. Az időre való érkezés kényszere még a tapasztalt legénységet is hibázásra kényszeríti.
A kapitányok kerülőút helyett inkább „átgázolnak” egy-egy viharzónán, hogy időt nyerjenek és üzemanyagot spóroljanak, a rakodómunkások pedig a konténere biztonságos illesztésénél követnek e sokszor végzetes hibákat.
Az Allianz biztosítótársaság felmérése szerint a káresetek bő háromnegyede egyértelműen emberi hibára, mulasztásra vezethető vissza. Szakértők szerint a megoldást a piaci igényekhez illeszkedő szállítókapacitások kiépítése jelenti, erre azonban hosszú éveket kell még várni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.