BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevesebbet vásároltak a kínaiak, és az ipar növekedése is lassult

Megtorpant a kínai ipar és kiskereskedelem növekedése áprilisban, de az adatok többsége megfelel a várakozásoknak. Kivéve a kiskereskedelmi forgalomé, melynek növekedése jóval elmarad a piaci előrejelzésektől. Mi lehet ennek az oka?

Kínában a kiskereskedelmi forgalom 17,7 százalékkal nőtt áprilisban a múlt év azonos időszakához képest. Elemzők 24,9 százalékos bővülést valószínűsítettek a márciusi, 34,2 százalékos növekedés után. Az erős adat részben a tavalyi alacsony bázisnak volt köszönhető,

előző év áprilisában a forgalom még 7,5 százalékos zsugorodást mutatott.

Havi összevetésben 0,32 százalékkal nőtt a kiskereskedelem az előző hónaphoz képest, míg az év első négy hónapját tekintve 29,6 százalékos bővülést mértek a múlt év azonos időszakával összevetve. Termékenként lebontva az értékesítés volumenének csökkenése szinte minden tétel esetében mérsékelt volt, kivéve a kozmetikumok, ékszerek és háztartási gépek eladását, ahol fokozottabb lassulást mértek.

Iris Pang, az ING Kínával kapcsolatos elemzésekért felelős vezető közgazdásza szerint a kiskereskedelmi visszaesés fő oka, hogy az emberek jelentős része elhalaszthatta a nem életbevágó vásárlásokat, annak érdekben, hogy nagyobb kedvezményt kaphasson a májusi aranyhét ünnepi leértékelései során. Az eladók különösen az online vásárlási platformokon kínálnak jelentősebb kedvezményeket. A lassulás tehát várhatóan átmeneti lesz, amit mérsékelt fellendülés követhet májusban.

Fotó: Shutterstock

A kínai ipari termelés áprilisban 9,8 százalékkal növekedett éves összevetésben. Az adat összhangban állt az elemzői előrejelzésekkel.

Márciusban 14,1 százalékos növekedést regisztráltak éves bázison, ám az erős adat részben itt is a tavaly márciusi alacsony bázisnak volt köszönhető, amikor a lezárások miatt a kínai ipar is 1,1 százalékkal zsugorodott.

A járvány belföldi megfékezését követően azonban múlt év áprilisában már 3,9 százalékos növekedést jegyeztek fel.

Havi összevetésben áprilisban 0,52 százalékos növekedést regisztráltak az előző hónaphoz képest, míg az év első négy hónapját tekintve a kínai ipar 20,3 százalékkal nőtt. A termelés kiemelkedően erős növekedését mérték az elektromos járművek gyártásával foglalkozó ágazatában:

a bővülés mértéke áprilisban elérte a 175,9 százalékot éves összehasonlításban.

A károsanyag-kibocsátás csökkentése más területeken azonban a termelés lassulását okozhatta. A környezetvédelmi politika befolyásolhatta a szénbányászatot, amely a márciusi 0,2 százalékos éves visszaesés után 1,8 százalékkal csökkent áprilisban éves alapon.

Ez a csökkenés pedig tendenciózus lehet, mivel Kínának 2060-ra karbonsemlegessé kell válnia.

Bár az elektromos járművek gyártása óriásit növekedett, a járműgyártás egészében 3,5 százalékos éves visszaesést mértek áprilisban, szemben a márciusi 64,8 százalékos növekedéssel. A visszaesés fő oka a csiphiány lehet, bár az integrált áramkörök gyártása áprilisban 29,4 százalékkal nőtt éves összevetésben, az egy hónappal ezelőtti 37,4 százalék után. Noha itt is lassulás figyelhető meg, az alaphatást is beszámítva ez még mindig gyors növekedési ütemnek tekinthető. A növekedés Iris Pang szerint arra vezethető vissza, hogy egyes tajvani félvezetőgyártó vállalatok megnövelték a termelést Kínában.

A lassulás ellenére az ING elemzője megerősítette, hogy mind a második negyedévre, mind az év egészére vonatkozó GDP-előrejelzésüket változatlanul fenntartják. A második negyedévre továbbra is 5,5 százalékos gazdasági élénkülést prognosztizálnak éves alapon, míg az idei év egészében 8,6 százalékkal növekedhet a kínai gazdaság. A fő kockázatnak a csiphiányt és a fintech cégek átalakítását tekintik, mely utóbbi lelassíthatja a lakossági hitelállomány növekedését.

Ázsia és Afrika mentette meg a sörgyártókat

A világ nagy sörgyártói az elmúlt évek erőltetett felvásárlásai miatt adóssághegyeket halmoztak fel.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.