Az egyre intelligensebb gépjárművek mozgása során szolgáltatott adatok tárolását és felhasználását szigorúan szabályozzák Kínában, a világ legnagyobb autópiacán, attól tartva, hogy illetéktelen kézbe kerülő adatok sérthetik a nemzetbiztonságot. Az adatok külföldre továbbítását kategorikusan megtiltó kíberbiztonsági törvényt ugyan már 2017-ben meghozták, csakhogy akkor nem futkározott ennyi okosautó az utakon. Az autógyártók számára a helyi adattárolási kötelezettséget előíró, társadalmi egyeztetésen lévő törvényjavaslat arról is rendelkezik, hogy a cégeknek ezentúl a tulajdonos beleegyezését is ki kell kérniük az adatok felhasználáshoz.
Az hamar kiderült, hogy Kína a vezetést és tájékozódást segítő szenzorokkal, kamerákkal teletömött, és az információ tömegét közvetlenül a felhőbe továbbító Teslákat potenciális guruló kémközpontként kezeli.
Olyannyira, hogy a Reuters információi szerint
Pekingben és Sanghajban a napokban előírták tisztviselőknek, hogy Teslájukkal a kormányzati objektumoktól csak bizonyos távolságra parkolhatnak le, ahol az autó kandi kamerái nem közvetíthetnek róluk és munkahelyükről érzékeny információkat.
Teslával katonai komplexumok közelébe sem érdemes menni, onnan március óta kategorikusan ki vannak tiltva. Az amerikai elektromosautó-gyártó rögtön kapitulált is, bejelentette, hogy a helyben értékesített autóitól származó adatokat egy helyi adatközpontban izoláltan fogja tárolni. Ehhez bőven kell majd memória, hiszen sanghaji Gigafactoryja alapvetően a kínai piacra termel, évi 450 ezer darabos kapacitással. Nem véletlen, hogy a hatóságok elsőként a Teslát találták meg, és már vizsgálatot is indítottak adattárolási és adatkezelési gyakorlatának feltérképezésére.
Az adatexport-tilalom mögött az a hátsó szándék is meghúzódik, hogy akkor talán érdemesebb a külföldi gyártóknak Kínában hozniuk a kutatásfejlesztést.
A járművektől kapott adatok nélkülözhetetlenek az önvezető autózás technológiájának fejlesztéséhez, ám személyiségvédelmi és biztonsági okokból kezelésük számos problémát vet fel, s azt például Kína el akarja érni, hogy egyetlen információmorzsa se kerülhessen határain kívülre. Teszi ezt akkor, amikor épp azon dolgozik, hogy a mesterséges intelligencia segítségével mimika alapján tudja azonosítani tudja a kamerák tengerében mozgó embereket.
A többi autógyártó is sorra jelzi, hogy betartják a szabályokat.
A Ford már tavaly felállította saját adatközpontját, a BMW több kínai tárhely-szolgáltatónál tárolja adatait, a Daimler cégen belül teszi ugyanezt. A General Motors és a Toyota nem nyilatkozott a Reutersnek adattárolási módszeréről, Nissan és a Stellantis pedig annyit jelzett, hogy tiszteli a törvényeket, a Hyundai és a Honda még ennyit sem reagált a hírügynökség körkérdésére. A Volkswagen az adatkezelés szabályozásának fontosságáról beszélt, konkrétumok nélkül, a Renault pedig elismerte, hogy nincs még kínai adatközpontja.
A nagy shortban bemutatott sztárbefektető most a Tesla ellen fogad, nem is kevés pénzzel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.