Megkezdődött a lítium határidős ügyletek kereskedése a chicagói árutőzsdén (CME), az első kereskedési napon, hétfőn még viszonylag kis mennyiség, öt tonna lítium-hidroxid cserélt gazdát 14,25 dollár/kilogramm áron. A világ eddig jüanban számolta a lítium árát, hiszen az ezüstfehér fém az elektromos autók akkumulátorainak az egyik fő alkotóeleme, és ezek gyártókapacitásai jelenleg három ázsiai országban koncentrálódnak. A CME új határidős ügyleteinek elszámolása a Fastmarkets által a kínai, japán és dél-koreai azonnali kereskedésből jüanban számolt ár alapján történik.
Ez a lítium-hidroxidra április 29-én 12,5–13,5 dollárnak felelt meg, ami hat százalékkal magasabb, mint egy héttel korábban.
A piaci szereplők korábban a Fastmarkets, a Benchmark Mineral Intelligence és az S&P Global Platts gyűjtötte adatokra támaszkodtak, és a CME új ügyletétől azt remélik, hogy átláthatóbbá teszi az ármozgásokat ezen az egyre fontosabb piacon. Határidős lítium-hidroxid-ügyleteket vezetne be a Londoni Fémtőzsde (LME) is, de a CME előzött, és a londoniak nemrég július 19-re halasztották a kezdést június 14 helyett. Az árak az elmúlt hónapokban felszöktek, miután tavaly minden várakozást felülmúlóan felgyorsult az e-autók gyártása. A lítium-karbonát – amiből kalcium-hidroxiddal reagáltatva az akkukhoz használt lítium-hidroxidot állítják elő – jelenleg kétszer ér többet, mint decemberben: tonnánként 90 ezer jüant (13 900 dollár).
A következő egy évben a Tradingeconomics előrejelzése szerint – ahogy egyensúlyt talál a kereslet és a kínálat – némileg csökkenhet az ár, de a lítium jelenleg nagyon keresett.
A CME-nek nem kell tartania tőle, hogy nem lesz elég ármozgató hír, a földfém körül forr a levegő.
Újabban a lítiumláz Németországot is elérte. A Vulcan Energy Resources nevű német–ausztrál startup öt erőművet építene, és az itt kitermelt földhő segítségével felszínre hozná a német Fekete-erdő és a francia, illetve a svájci határ közt húzódó Felső-Rajna-völgy lítiumkincsét. A 300 kilométer hosszú, 40 kilométer széles földsáv alatt, a német autóipar javának szomszédságában a becslések szerint annyi lítium van, amennyi 400 millió járműakkumulátor előállítására lenne elegendő. A szkeptikusok vitatják a terv gazdaságosságát, és lakossági ellenállástól tartanak a sűrűn lakott területen.
A lítiumüzletben mindenesetre bőven van tér átalakulásra a világon.
A felhasznált alkálifém több mint a felét a ritkán lakott Ausztráliában hozzák a felszínre, pedig a világtartalékok zöme Dél-Amerikában van, például több mint fele a jelenleg alig több mint 20 százalékos kitermelési részesedésű Chilében. Kéthetes hír, hogy egy 3,1 milliárd dolláros ügyletben egyesül az ausztrál Orocobre és Galaxy Resources, a világ ötödik legnagyobb lítiumkitermelő vállalatát hozva létre, részben, hogy könnyebben bányászhassák a fémet – az argentínai Sal de Vidában. A bejelentés óta a Galaxy részvényeinek ára 3,5 ausztrál dollárról négy dollár fölé emelkedett, két hónap alatt csaknem megduplázódva.
A járvány évében felgyorsult a világ átállása az elektromos járművekre, de már most látszik, hogy ez a sebesség sem elegendő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.