Nagy vonalakban megegyezett a Volkswagen-konszern a dízelbotrányba belebukott Martin Winterkornnal, aki aktív szerepet játszott az éveken át folytatott csalássorozatban. A Volkswagen érthető módon le akarja már zárni az öt és fél éve az Egyesült Államokban kipattant botrányt, ám ez még ezzel az aktussal sem fog menni, hiszen a rászedett autótulajdonosok, valamint a manipulációkkal megkárosított befektetők által indított perek Európában még folyamatban vannak.
Sem Winterkorn, sem a börtönkörülményekhez már hozzászokott egykori Audi-vezérigazgató, Rupert Stadler bűnügyi elszámoltatása nem ért még véget.
A győri Audi két korábbi vezetője a vádak szerint tudott a csalásokról, de az ilyenkor szokásos módon az alsóbb szintű vezetőkre próbálták hárítani a felelősséget.
A Business Insider információi szerint Winterkorn tízmillió euróval vezekelhet, a kártérítést a konszern legfelsőbb döntéshozó szerve, a felügyelőbizottság múlt hét végén állítótag már jóvá is hagyta, a részleteket azonban csak e héten tárják a nyilvánosság elé. Winterkornt a vállalaton belül kötelességszegéssel vádolják, ám ő ezt kezdettől visszautasítja. A lap úgy tudja, az ex-vezérigazgató végül belement az alkuba, amely a vezetőtársait is érinti. Az egyezséget a júliusi éves közgyűlésen szentesíthetik.
A dízelbotrány eddigi igazolt számlája 32 milliárd euró, ennek döntő részét az Egyesült Államokban fizették ki – katonatiszt módjára.
Mint ismert, a laboratóriumi tesztkörülmények között a német fejlesztésű „trükkös” szoftvernek hála a szigorú amerikai szabványoknak megfelelő károsanyag-kibocsátást produkáló VW-k, Porschék, Audik és Skodák az útra kiérve már szabadon eregették magukból a klímakárosító gázokat. A dízelbotrány felelősei kikerültek a VW-konszern vezetéséből, a helyükbe lépők erőfeszítései beérni látszanak: a márka becsületét visszaszerezték, a Volkswagen a zöldátállás egyik élharcosává lépett elő. Nem véletlen, hogy a felügyelőbizottság élére hetekkel a 2015. szeptember közepén kipattant botrány után kinevezett, most 70 éves Hans Dieter Poetsch úgy döntött, újabb öt évre elvállalná a posztot, s ebben a tagok is támogatják.
Eközben a VW egyik fő riválisánál is zajlik az élet:
a Daimler a Handelsblatt értesülései szerint egy egymilliárd eurós program keretében radikálisan csökkenti európai bemutatótermeinek és szervizpontjainak a számát.
Nagy-Britanniában, Belgiumban és Spanyolországban összesen 25 egységet számolnak fel, ezzel 2800 dolgozójuk marad munka nélkül. Egyelőre Európában másutt nem kerül le a Mercedes-logó a hasonló funkciójú ingatlanjaikról. Kínában viszont nagy lendülettel folytatják előretörésüket a stuttgartiak. Hétfői bejelentésük szerint kínai vegyesvállalati partnerükkel, a BAIC Motorral közösen úgy döntöttek, hogy egy pluszműszak és egy pluszmunkanap beiktatásával 45 százalékkal megnövelik két pekingi gyáruk kapacitását.
A Beijing Benz Automotive Co.-ben (BBAC) 49 százalék a Daimler részesdése és 51 százalék a BAIC-é, amely egyébként maga is 5 százalékos részvénypakettel rendelkezik a Daimlerben. A kapacitásbővítést a kínaiak luxusautók iránti mérhetetlen igényére válaszul határozták el. A hírre a BAIC részvénye a hongkongi tőzsdén 5, a Daimleré Frankfurtban közel 1 százalékkal drágult.
A döntés logikus is, hiszen ma már Kínában több Mercedest adnak el, mint az Egyesült Államokban és Németországban együttvéve – emlékeztet a Reuters.
Tavaly az előző évinél 8 százalékkal több, 611 ezer kínai Mercedest helyeztek forgalomba. A két üzemük évi 250, illetve 290 napos kapacitással termelt, ezt most egységesen 312 napra húzzák fel, egyikükben pedig egy hét és fél órás extra műszakot vezetnek be. A kapacitásfejlesztés költségeiről nem közöltek adatokat, és arról sem, hogy a gyártandó több mint kétszázezres pluszmennyiségből mennyi lesz az elektromos autó. A BBAC-nek már van egy pekingi villanyautógyára évi 150 ezres kapacitással.
A Daimler emellett a BAIC kínai riválisával, a Geelyvel is szövetkezett egy elektromos Smart-gyár építésére. Az ügy pikantériája, hogy a Geely 9,7 százalékban szintén tulajdonos a Daimlerben. Kína 2025-re el akarja érni, hogy az újautó-eladásoknál 20 százalékot képviseljen a részben vagy teljesen elektromos hajtású gépjárművek aránya.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.