A kerékpáros turizmus lendületes bővüléséhez részben a járványhelyzetnek betudhatóan tavaly felzárkózott a hivatásforgalmi kerekezés is. 2020-ban a megelőző évinél negyedével-harmadával használták többen a hétköznapokon a nyári-őszi forgalomszámlálásban érintett mintegy száz kerékpárútszakaszt. Pest megyére különösen jellemző, hogy a bicikliutak egyszerre szolgálják ki a kirándulókat és a munkába járókat, a központi régió hálózata a napokban bővült a Budapest-Dunakeszi összeköttetéssel.
Egy korábbi kutatás szerint a biciklizés népszerűsítésének leghatékonyabb eszköze az infrastruktúra állapotának, minőségének javítása lehet. A válaszadók közül a legtöbben e területen tapasztaltak érdemi előrelépést az elmúlt évtizedben.
2010 óta mintegy 1600 kilométer új kerékpárút épült Magyarországon.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásaiban idén további 95 kilométeren látnak neki a munkálatoknak.
A Budapest és Dunakeszi közötti, több mint 5 kilométeres kerékpárút korszerűsítése tavaly tavasszal kezdődött meg, a nettó 750 millió forintos fejlesztés ezen a héten adták át.
Az EuroVelo 6 nemzetközi kerékpárút eddig hiányzó szakasza jórészt új nyomvonalon épült meg.
A Loire tölcsértorkolatától a Duna-deltáig, az Atlanti-óceántól a Fekete-tengerig tartó útvonal 450 kilométer hosszan szeli át Magyarországot.
A hazai szakasz fejlesztése ütemezetten valósul meg Rajkától Budapesten át Százhalombattáig. A leggyorsabban előkészített részek kivitelezése már befejeződött, a fővárosból tavaly ősz óta Szentendre felé is járható a felújított kerékpárút. E szakasz korszerűsítésének is köszönhető, hogy 2019-hez képest mintegy nyolcvan százalékkal több kerékpár haladt át a budakalászi Duna sétányon.
Az EuroVelo 6 további magyarországi elemei közül még idén nyáron megindul, és jövőre befejeződhet a dunaalmási és a Gönyű-Komárom szakaszok kivitelezése.
2022 nyaráig kerékpározásra alkalmas töltésburkolat épül a Csepel-szigeten, Ráckeve és Makád között, teljes hosszban megújul a kitáblázás a Budapest-Dunavecse szakaszon. A fővárosi részek és négy vidéki szakasz esetében az előkészítés van folyamatban.
Pest megyében másutt is élénk ütemben zajlanak a biciklisbarát beruházások: a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program 20 kerékpáros projektjére több mint ötmilliárd forint jutott. E keretösszegből például Alsónémedi, Budakeszi, Gödöllő, Leányfalu és Pilisborosjenő településeken válik kényelmesebbé és biztonságosabbá a kerekezés.
A központi régiót érintő kerékpáros nagyprojekt a Budapest-Balaton összeköttetés, amelynek idén minden szakaszán dolgoznak majd. A fővárostól Etyekig a biatorbágyi belterületet leszámítva 2021-ben elkészülnek a munkálatok.
Már megkezdődött a budapesti szakasz előkészítése is a Kamaraerdőtől a Dunapartig.
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, az országos közútkezelő által elvégzett tavalyi forgalomszámlálás adatai szerint a magyar ember leginkább vízparton szeret biciklizni. Az elmúlt években a legnagyobb, 76 százalék feletti átlagos mértékben a Balatonnál és a Tisza-tónál nőtt a kerekezők száma. A magyar tengernél több éve zajlik a Bringakör teljes felújítása, a Tisza-tavi kerékpárutat bezáró szakaszt tavaly adtuk át.
Az EuroVelo 6 folyamatos korszerűsítése a Duna mentén is újabb lendületet adhat a kerékpáros turizmusnak. A kormány 2030-ig 15 ezer kilométerre bővíti a kiépített és kijelölt bicikliutak összes hosszát Magyarországon. A hazai kerékpáros hálózat kiépítése egyre többek számára teszi még vonzóbbá a kerekezést a hétköznapokban és a hétvégéken is
– zárta gondolatait Mosóczi László.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.