Öt helyezést javítva a 42. helyen végzett Magyarország az IMD nemzetközi versenyképességi rangsorban – derült ki az intézet jelentéséből. Varga Mihály pénzügyminiszter a friss elemzésre reagálva elmondta:
a visegrádiak közül csak Csehország előzi meg Magyarországot, és a bővebb régióban is jó a hazai helyezés.
Három területen volt jelentős előrelépés: az adórendszer, a beruházások és a munkaerőpiac helyzetének javulása terén. A beruházások listáján 30, az adózásén 12, a munkaerőpiacin és a foglalkoztatásin 7-7 helyet javított a magyar gazdaság. A Világgazdaság kérdésére a miniszter rámutatott: közmű-engedélyeztetés határideje már most sokkal rövidebb, mint korábban, de van lehetőség további lefaragásra.
A válság kellős közepén keveset érnek a versenyképességi rangsorok, a következő egy-két év elemzéseiből derülhet majd ki, hogy sikerült-e tartósan javítani a helyezésen
– mondta a Világgazdaság kérdésére Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője.
A rangsorban öt hely javítása jó eredmény, de a 64 országból 42. helyen állunk, vagyis van tere a fejlődésnek.
A legjobb teljesítményt a gazdasági mutatókban érte el Magyarország, ami a válság elleni hatékony intézkedéseknek köszönhető. Nem egyoldalú a javulás, ugyanakkor a gazdasági növekedés dominálja. Az elemző hangsúlyozta: tavaly nem volt drasztikus versenyképességjavító intézkedés, de a kényszerdigitalizáció javíthatott a magyar helyzeten.
A közművekhez jutás az egyik legnagyobb korlátozó tényező a Magyarországon beruházó cégeknek, és bár volt javulás, további lépésekre lenne szükség. Virovácz Péter hozzáfűzte: egy zöldmezős fejlesztésnél 1-1,5 évbe is telhet a közművesítés, ami eltántoríthat befektetőket, a cégalapítás és az építkezés viszont könnyű Magyarországon.
Egyre több olyan vállalatra van szükség, amely jelen van a visegrádi országok mindegyikében és versenyképes termékeket exportál
– mutatott rá Sass Magdolna, az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpontja Világgazdasági Intézetének igazgatója a Magyar Közgazdasági Társaság konferenciáján.
Sok cseh vállalat terjeszkedik külföldre, sőt van, amely Kínában nyújt pénzügyi szolgáltatást. Hasonló lépésekre lenne szükség a magyar cégeknél is. Wisniewski Anna, a Lengyel-Magyar Gazdasági Kamara ügyvezető igazgatója aláhúzta: a V4-ek elsősorban a tudás fejlesztésével léphet előrébb a következő években. Lengyelország és Magyarország között nincs megfelelő közúti, vasúti összeköttetés, ezért a két ország termékei nehezen cserélhetnek gazdát. Wisniewski Anna hangsúlyozta:
Magyarország számára óriási lehetőség a lengyel piac, mivel nagy a vásárlóerő, viszont a kihasználásához versenyképes termékre van szükség.
Szilágyiné Bátorfi Edit, a Visegrádi Alap ügyvezető igazgatója felhívta a figyelmet:
a visegrádi térség 86 százaléka szélessávú internettel lefedett, ami sokkal jobb, mint más európai térségekben.
A közlekedést fejleszteni kell, az út a mostani Krakkó-Budapest vonattal 12 óra, ez egy versenykerékpárosnak 10 óra. Az ügyvezető igazgató hozzátette: az egyetemek besorolása miatt választanak a térségben nyugati egyetemeket az Erasmus félév során, magasan jegyzett felsőoktatási intézményekkel a visegrádi országok is vonzóak lehetnének.
A kihívásokra figyelmeztet az IMD
Az elsőszámú kihívást még az idén is a koronavírus, illetve a járvány utóhatásai jelentik – olvasható az IMD elemzésében. Az infláció burjánzása is probléma. A munkaerő strukturális váltásával javulhat a foglalkoztathatóság. Fontos lenne, hogy a jelenlegi autóipari kapacitások megtalálják a helyüket az e-mobilitásban. A jelentés szerint a közfinanszírozásra a koronavírus mellett a 2022-es választások is nyomást helyezhetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.