– Tavaly nevezték ki a Csongrád-Csanád, Bács-Kiskun és Békés megyét lefedő dél-alföldi gazdaságfejlesztési zóna kormánybiztosává. Melyek a legsürgetőbb feladatok egy olyan térségben, amelyen belül igen nagyok a gazdasági-társadalmi különbségek? Vannak-e speciálisan erre a régióra jellemző, megoldandó problémák?
– A zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztosként hatalmas megtiszteltetés, egyben felelősség a munkánk. Többes számban nem véletlenül beszélek. Többfős csapattal dolgozom, miközben egyre többen csatlakoznak, segítenek: a kamarák munkatársai, a gazdasági szereplők, a megyei önkormányzatok, a Szegedi Tudományegyetem munkatársai, a dél-alföldi városok polgármesterei. A kérdésére a válaszom az, hogy az értékláncokat kell meghosszabbítani a régióban, a hiányos láncokat pedig ki kell egészíteni.
Külön szívügyem a fenntartható fejlődés: a Duna–Tisza közi homokhátságot különösen súlyosan érinti az éghajlatváltozással járó kiszáradás, mivel a terület hátszerűen emelkedik ki. Így a tájnak gyakorlatilag nincs felszíni vízforrása. A klímakrízisre adott válaszokon már jó néhányan dolgoztak előttem is, és most kitartó munkával, sokak segítségével sikerült új lendületet adni e kiemelten fontos projektnek. Nem akarok nagy szavakat használni, de nem kisebb dologról van szó, mint a jövőnkről. A homokhátság vízvisszapótlását meg fogjuk oldani. Az alapvető fejlesztési stratégiám minden projektnél az: ha nincs elég forrás egyszerre a tervezésre, kivitelezésre, akkor szakaszossá szükséges tenni a munkát. A legfontosabb, az első lépés, hogy az adott projekt teljes tervezésére ki kell harcolni a forrást, ebből nem szabad engedni. El kell érni, hogy a tervezési folyamatok ne aprózódjanak el. Ezt most jóval egyszerűbb volt kijelenteni, a megvalósítás ugyanis jelentősen nagyobb harcokat igényel. A fejlesztések komplex felelőssége megköveteli, hogy a projekteket rugalmasan, de harcosan, nagy munkabírással menedzseljük. Ez fontos, mert így érhető el történelmi fejlődés, amelyre hosszú évtizedek óta most van a legnagyobb esélyünk. A kormányzat elképesztő akarattal és forrásokkal segíti a hazai vállalatok versenyképesség-növelését, a nemzetközi befektetők pedig most keresnek, kereshetnek új piacokat. Ezt a harcot kell megnyernünk!
– A koronavírus-járvány a gazdaságot is hibernálta egy időre. Ennek ellenére milyen eredményeket sikerült elérni a kinevezése óta eltelt szűk egy évben a térség fejlesztésében, s mik a további célok?
– A gazdaságfejlesztésben sosincs megállás. Mindig többet, nagyobb sikert kell elérni. A dél-alföldiek megérdemlik, hogy a lehető legjobban éljenek: gyönyörűek a városaink, kreatívak az emberek, jó itt élni. Az oktatásban is élen járunk, kutatási eredményeink világhírűek. Mások mellett Karikó Katalin is Szegeden élt, s itt kezdte a pályáját. A kutatás-fejlesztésben kiemelkedő potenciál van a Dél-Alföldön. Ezt a világszínvonalú tudást itt kell tudnunk beépíteni a gazdaságba, a versenyképességünket helyben kell felturbózni. Ez azért is lényeges, mert csak minőségi munkahelyek megteremtésével biztosítható minőségi élet az itt élőknek, így tudjuk megállítani a régió népességfogyását, sőt idővel megfordítani e tendenciát. Európa leggyorsabb gazdasági újraindítása a célunk. Azért dolgozunk, hogy az ország kiaknázhassa azt a másfél-két hónapnyi előnyt, amelyet a sikeres oltási program gyorsaságával elért.
Ami már sikerült: a Szeged melletti homokhátság vízvisszapótlásának a kérdése, mint említettem, szívügyem, és örülök, hogy hamarosan minden a helyére kerül.
Másik nagy munkánk a Szeged jövőjét építő szakmai csoport szervezése. Nem kis feladat, de szerintem ki tudtuk alakítani a közös nevezőt. Februárban személyesen felkértem Botka László szegedi polgármestert egy szakmai csapat felállítására, amelyre azonnal igent mondott. Aki szegedi, biztosan hallott a déli Tisza-híd építéséről. Nagyon régóta készül a projekt, és a közös nevezővel, úgy érzem, sikerült új lendületet adni neki. A híd nem csak infrastrukturális szempontok miatt fontos, Szeged gazdasági fejlődésének az alappillére is. Szerencsére a kormány kitartó munkájának is köszönhetően az elmúlt időben érkeztek a Dél-Alföldre nemzetközi befektetők, és a kkv-szektor is kezd újra magára találni a pandémia okozta sokk után.
Munkatársainkkal folyamatosan rajta tartjuk az ujjunkat a régió gazdasági lüktetésén, érezzük, hol, mikor, hogyan kell segíteni. A térséget Budapesten is képviseljük, nem vagyunk csendben, mert a cél nemes: minden idők legnagyobb fejlődését szükséges véghez vinni, hogy az itteni polgárok az őket megillető komfortban éljenek.
– Sokszor kiemeli, hogy a Dél-Alföld az ország éléskamrája. Hogyan válhatna kitörési ágazattá a mezőgazdaság és az élelmiszeripar a régióban?
– Már most is e kettő itt a legjelentősebb gazdasági szegmens. Személyesen is azt vallom: a dél-alföldi zöldség, gyümölcs a világon egyedülálló zamatosságával, tápértékével. A legnapsütöttebb régió a miénk! De feladat van bőven. Az itt évtizedek óta világszínvonalon megtermelt zöldséget, gyümölcsöt, az alapanyagokat itt is kell feldolgozni, csomagolni, s késztermékként minél többet külföldi piacokra értékesíteni belőlük. Így sokkal nagyobb profitot termelhetünk. A kormány elképesztő összegeket fordít a vidéki élet komfortjának a növelésére, ezt halmozottan ki kell használnunk.
A precíziós mezőgazdaság fejlesztését különösen fontosnak tartom, és ahogy látom, erre minden lehetőségünk meglesz. Történelmi idők jönnek: az agrárium digitális átállásához kapcsolódó, precíziós fejlesztéseket célzó pályázatokkal a kabinet elkötelezett a mezőgazdaság és az élelmiszeripar robbanásszerű fejlődése iránt. Másodikként kiemelném az öntözés fontosságát. A precíziós mezőgazdaság önmagában még nem elég a versenyképesség dinamikus növeléséhez, ehhez elengedhetetlen az öntözés. A fenntartható gazdálkodás, az ökoszisztémák megmentése, a klímakrízisre adott válaszok rendkívül lényegesek.
– A gazdasági élet újraindításán dolgozó operatív törzs üléseinek is résztvevője. A szűkebb hazájában elsődlegesen mire van szükség ahhoz, hogy a gazdaság gyors lendületet vehessen?
– Erről egy regényre valót tudnék beszélni. Ha igyekszünk valahogy sorrendet állítani a szükségletek között, akkor az első, hogy befektetőket kell idecsábítani, s a meglévő cégek versenyképességét, exportpiacokra lépését kell segíteni. Nagy feladat a munkaerő megoldása, a megfelelő infrastruktúra kialakítása is. Minden hétre jut egy-egy fejlesztés, ami a járvány okozta gazdasági lassulás utáni újraindítás közepette külön öröm, mert a mostani válság kezelésében ez a kormány nem megszorít, hanem adókedvezményekkel, kiemelkedő vállalati támogatásokkal éri el a kimagasló gazdasági fejlődést.
– A régió központjának, Szegednek ellenzéki a polgármestere. A város fejlődését érintő ügyekben milyen az együttműködés önök között?
– Említettem, hogy februárban kormánybiztosként konstruktív megbeszélést folytattam Botka Lászlóval. Azért hoztam tető alá a találkozót, hogy felkérjem a polgármestert egy olyan munkacsoport létrehozására, amely Szegeden a harmadik híd megépítéséért felel majd. Ő azonnal igent mondott a felkérésemre.
– A szavaiból is kiderül: a harmadik szegedi Tisza-híd ügye időről időre előkerülő téma. Előreláthatólag mikorra épülhet meg az átkelő?
– Időről időre? Szegeden mindenki erről beszél, és sajnos sokan már nem nagyon tudnak hinni benne. 1970 óta ír róla a sajtó, hogy na, majd most megépül. Nekem két fontos javaslatom volt az elején Budapesten a tárgyalóasztalnál: legyen ütemezett a kivitelezés, hogy a közúti híd a lehető leggyorsabb ütemben megépüljön, s legyen 2x2 sávos, gyalogos és kerékpáros is az első szakaszban. Minden héten egyeztetek a fővárosban a szakkollégákkal, hogy hol és miként lehet biztonságosan gyorsítani a projekten. Így remélem, hogy három-négy éven belül már akár át is tekerhetünk a szegedi déli hídon. De addig sincs megállás, folyamatosan menedzseljük a projektet, mert aki ismer, tudja: minden titulusomban azért harcoltam és dolgozom most is, hogy a híd megépüljön. A Szeged vezetését képviselő kollégákkal megegyező a véleményünk: kell intermodális csomópont, és a tervezők megvalósíthatósági tanulmánytervét is kölcsönösen támogattuk. A mai világban a közös nevező nagy kincs, de a hídon áthaladóktól sem fogja senki megkérdezni, kire szavaztak. Minden szegedi polgár egyformán élvezheti majd az átkelő jótékony hatásait.
A cikk a Figyelő július 22-iki számában került publikálásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.